SOC732 Sociologie rodiny

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
2/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Možný, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Pá 27. 2. 11:00–12:10 P21, Pá 27. 3. 11:00–12:10 P21, Pá 15. 5. 11:00–12:10 P21
Předpoklady
SOC709 Demografie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška (a seminář) uvádí do studia základní instituce všech lidských společností. Podává posluchači přehled o sociálně stabilizující, změně vzdorující povaze rodiny i o nepřetržitém vnitřním vývoji této instituce s dramatickým zrychlením v posledních generacích. Ukazuje vývoj pokusů o vysvětlení rodiny od klasických teorií 19. století. Informuje o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích. Vysvětluje vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny. Všímá si sociální determinace povahy manželské lásky a uvádí do sociologie intimity. Probírá rodičovství, dětství jako sociální jev, generační konflikt, fáze rodinného soužití, tradiční a moderní příbuzenství. Podává přehled diversity rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro rodinu představuje postmoderní svět. Je postavena polemicky k mýtům sociální rétoriky a masmedií a orientována problémově k otevřeným otázkám transformace mužské a ženské role, vztahu mezi pohlavími a generacemi.
Osnova
  • Úvodní seminář. Plán práce kursu. * Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku. * Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny. * Velké teorie padesátých let našeho století (Parsons a Goode) a jejich kritika. * Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie. * Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy. * Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska. * Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace. * Rodina, domácnost a ekonomika: Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérové rodiny: pionýři egalitárního modelu. Diferenciace rodinných modelů a modifikace životního cyklu. * Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství. * Rodina ve společnosti rizika a individuace.
Literatura
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 311 s. ISBN 808642958X. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
Metody hodnocení
Průběžné interaktivní studium. Bez závěrečné zkoušky, ta je zastoupena průběžným bodovým hodnocením zadávaných úkolů a dvěma písemnými testy v polovině a na konci studijního období (výsledek je tedy definitivní, opakovat v případě neúspěchu lze jen celý kurs). Klade se důraz na tvořivost a vlastní práci, zvládnutí znalostního základu je spíše východiskem než smyslem studia, což ovšem neznamená, že by bylo postradatelné.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=304
Kurs koncipuji pro studenty, kteří chtějí pracovat po všechny týdny semestru a mají tu možnost. Nabízím nejvyšší kreditové ohodnocení (9 kreditů) a také workload nejméně tomu odpovídající. Je to studium šité na míru těm, kterým plné nasazení působí osobní potěšení. Ti pak tento kurs hodnotí tradičně mezi nejlepšími kursy - ale jen oni. Máme vždycky velký převis poptávky, ale povaha práce v kursu mne nutí omezit počet zasaných studentů nanejvýše na 30. Souhlas s přihláškou vydávám podle prospěchu v dosavadním studiu: vybírám si pro dobrou práci odpovídající studenty. Těm se pak snažím vytvářet přívětivé a podmětné prostředí, na jehož kvalitě se sami podílejí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.