HEN434 Dějiny filozofie pro environmentalisty

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová
Rozvrh
Po 12:00–13:30 P21
Předpoklady
Schopnost číst anglické texty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu lze rozdělit následovně: A. Předat studentům znalost vývoje evropské filosofie na pozadí kulturního vývoje Evropy. B. Zbavit studenty strachu před vlastním myšlením a zároveň jim ukázat výhody kritického přístupu k získávaným vědomostem. C. Seznámit studenty se základy vědeckého myšlení. D. Předat základy mediální gramotnosti, schopnost odlišit řečené a sdělené, předat znalost jedné z metod rozboru textu.
Osnova
  • Struktura přednášek a seminářů – Filosofie pro environmentalisty (Přednášky a semináře se střídají vždy ob týden – jeden týden dvojhodinová přednáška, další týden dvojhodinový seminář atd.) 1. (přednáška) Úvod (negativní charakteristika filosofie), vznik antické (význam antiky, charakteristika antické kultury, dva zdroje evropské kultury, něco málo klasifikace, antika a příroda). 2.(s) Základy mediální gramotnosti 1. (způsoby analýzy textů, formální a obsahové vlastnosti textu, první a druhé čtení textu, co se říká a co se sděluje textem, analýza středního dosahu, rozbor ukázkových textů). 3. (p) Presokratikové, Sókratés, Platón(Platónův ideální svět ve fyzice, etice a politice, problém moci a dobra u Platóna, Russellova a Popperova kritika Platóna). Aristoteles (koncept dvojího světa a čas u Aristotela). 4. (s) Základy mediální gramotnosti 2. (rozbor televizního zpravodajství, kanály manipulace v médiích, spot, téma, kauza, ČT1 x BBC1 v době války v Afgánistánu). 5. (p) Pozdní antika (Plotínos, východ a západ v pozdně antické raně křestanské filosofii, sv. Augustin x Origénés), (Marcellinus x Řehoř z Toursu). 6. (s) Základy vědeckého myšlení a logika 1. (empirická fakta a deduktivní úsudky, neplatnost indukce, dedukce a abdukce, analýza a syntéza, základy výrokové logiky). 7. (p) Středověká a renesanční (charakteristika středověkého a renesančního člověka, chybná interpretace renesance v 19. století, Machiavelli a problém moderního pojetí moci, Leonardo da Vinci a individualismus x egoismus). 8. (s) Základy vědeckého myšlení a logika 2. (predikátová logika prvního řádu, meze deduktivních systémů, dělení vědních oborů, struktura vědecké práce). 9. (p) Novověká (základní charakteristika zlomu v novověké filosofii, dvojkolejnost novověké filosofie - ostrovní a kontinentální větev filosofie. Velké postavy novověku.) 10. (s) Vybrané směry filosofie 20. století existencialismus (tři životní situace, absurdita světa, možná řešení, Marcel a charakteristika beznaděje, Sartre a Camus). 11. (p) Osvícenství (základní charakteristika osvícenství, principy rozumu ve společenských vědách, brilantní jazyk osvícenství a jeho povrchnost, de Sade jako odvrácená tvář osvícenství, problém rozumu a emocí). 12. (s) Vybrané směry filosofie 20. století - postmoderní filosofie (Foucault, Lyotard, charakteristika postmoderní filosofie, kritika postmodernismu). 13. Kant a tři velké postavy filosofie 19. století. 14. (s) Vybrané směry filosofie 20. století - (charakteristika novopozitivismu, kritéria a meze novopozitivisticky pojaté filosofie, Popper x Adorno, filosofie jako žvást u vybraných filosofů).
Literatura
  • RUSSELL, Bertrand. A history of western philosophy. New York: Touchstone Book, 1972, xxiii, 895. ISBN 0671201581. info
  • FLEW, Antony. An introduction to western philosophy : ideas and argument from Plato to Sartre. Indianapolis: Bobbs-Merrill Company, 1971, 511 s. info
Výukové metody
K výukovým metodám kurzu patří klasické přednášky, přednášky na základě powerpointových prezentací, dále simulace řešení zadaných situací, diskuse se studenty a skupinové práce studentů. Součástí je též samostatná četba zadaných textů.
Metody hodnocení
Přednášky a semináře. Odevzdání tématu, absolvování kolokvia a úspěšné napsání písmené práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.