PSY201 Řešení konfliktů

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 9. 3. 8:00–16:50 U42, Pá 23. 3. 8:00–16:50 U42, Pá 4. 5. 8:00–16:50 U42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchače do problematiky interpersonálních konfliktů jak na úrovni prožitkové, tak i v oblasti základních teoretických poznatků a dovedností z oblasti řešení konfliktů. Absolvování tohoto kurzu posluchačům pomůže lépe pochopit a řešit konflikty. V průběhu semestru bude pozornost věnována následujícím tématům: teorie konfliktů, cyklus konfliktu, vývoj konfliktu, styly řešení konfliktu a typologie konfliktních situací. Posluchači budou seznámeni se základy facilitace a mediace; měli by si osvojit způsoby vyhnutí se konfliktní situaci a způsoby efektivního řešení konfliktních situací. V rámci jednotlivých témat výuky je kladen důraz na rovinu prožitkovou, kdy posluchači využijí vlastních zkušeností v rámci probíraného tématu a na rovinu dovednostní, kdy budeme pracovat s modelovými situacemi a konkrétními příklady.
Osnova
  • (1) Význam komunikace při řešení konfliktu (komunikační proces a faktory ovlivňující komunikaci - základní činitelé ovlivňující sociální percepci, komunikační bariéry, komunikační styl atd.; verbální, neverbální komunikace; technika aktivního naslouchání, technika kladení otázek, typy otázek, zpětná vazba - obousměrná komunikace)
  • (2) Porozumění mezilidským konfliktům (konflikty každodenního života a jejich význam - pozitivní aspekty konfliktní situace, vliv konfliktu na uspořádání systému, cyklus konfliktu. Teorie konfliktů: vývoj, klíčové oblasti, pojmy a koncepce. Typologie konfliktních situací - interpersonální konflikty, intrapersonální konflikty, konflikty představ, názorů, zájmů, postojů, hodnot. Základní strategie řešení konfliktů. Fáze řešení konfliktu)
  • (3) Způsoby řešení problémů (definice problému, analýza zájmů, formulace kritérií, hledání a hodnocení možností, speciální techniky, rozeznávání podstaty problému, vytváření alternativ zvládání konfliktu)
  • (4)Skupinová facilitace (obecné zásady, role facilitátora, možnosti facilitátora, speciální techniky užívané při facilitaci, komunikace s problémovými typy účastníků, zvládání patových situací)
  • (5) Mediace (Teorie mediace - základní principy, teoretické zdroje. Mediace jako vztah - vztahy mezi účastníky mediace, vztahy k mediaci a jejímu výsledku. Kompetence a role mediátora. Možnosti využití mediace (indikace k mediaci, druhy mediace). Fáze mediace. Prostředky mediace. Nácvik mediace.
Literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 189 s. ISBN 9788073674076. URL info
  • DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
  • HOLÁ, Lenka. Mediace : způsob řešení mezilidských konfliktů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 190 s. ISBN 8024704676. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 198 s. ISBN 8085794144. info
Výukové metody
teoretická příprava přednášky skipnová diskuse sebezkušenostní a zážitkové techniky domácí úkoly
Metody hodnocení
Kurz probíhá ve čtyřhodinových blocích jednou za čtrnáct dní. Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami a modelovými situacemi. Požadavky na ukončení: plnění průběžných domácích úkolů, zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (viz syllabus) a zvládnutí závěrečného vědomostního testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.