FSS:PSY260 Aplikovaná vývojová psychologi - Informace o předmětu
PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radka Alexandrová (přednášející)
Mgr. Dana Dvořáčková (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 8:00–9:40 P21, každé liché úterý 10:00–11:40 P21 a každé sudé úterý 8:00–9:40 P21
- Předpoklady
- PSY103 Vývojová psychologie I && PSY104 Vývojová psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
použít poznatky ze základních kurzů vývojové psychologie v nových souvislostech a kontextech
porozumět aplikačním možnostem vývojové psychologie
implementace nových poznatků do praxe - Osnova
- Na přednáškách a seminářích budou přednášena a diskutována následující témata:
- 1.Úvod do aplikované vývojové psychologie. Koncept celoživotního utváření (life span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků. Průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami. Aplikace poznatků jiných vědních oborů, atd.
- 2.Vývojová psychopatologie (normálním a abnormální vývojové procesy, vývojově psychologické souvislosti duševních poruch). 3.Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství Vymezení (základní přístupy medicínský vs. psychosociální); diagnostika; problémy s diagnostikou; symptomatologie; vývojová perspektiva (podoba symptomů v jednotlivých etapách vývoje). Modely etiologie ADHD, prevalence, komorbidita atd.
- 4.Psychologie nadaných děti a dospívajících (inteligence, koncepce nadání, talent, základní pojmy a výzkumy, typické kognitivní a sociální charakteristiky a problémy nadaných jedinců v různých vývojových etapách, identifikace nadaných psychologem a učitelem.
- 5.Péče o dítě s (mentálním) postižením. Reflexe obtíží rodičů spojené s péčí o dítě s postižením, zdroje zvládání, role a úkoly, rodinné soužití, atd.
- 6.Pozdní stáří a smrt (fyzické a psychické stárnutí, deteriorace mentálních funkcí, prožívání a emoce ve stáří. Nemocné stáří – vnímání nemoci, vyrovnávání se se smrtí, smrt jako poslední vývojová fáze člověka. Sociální kontext, rodinné zázemí, samota, strach ze stáří.). umírání a smrt jako vývojové stadium, vyrovnávání se se ztrátou, psychologická práce s umírajícími pacienty – principy komunikace, doprovázení, potřeby.
- Literatura
- povinná literatura
- CUMMINGS, E. Mark, Patrick DAVIES a Susan B. CAMPBELL. Developmental psychopathology and family process : theory, research, and clinical implications / E. Mark Cummings, Patrick T. Davies, Susan B. Campbell ; foreword by Dante Cicchetti. New York: Guilford Press, 2000, xiv, 493. ISBN 1572305975. info
- doporučená literatura
- WENAR, Charles. Developmental psychopathology : from infancy through adolescence. 5th ed. New York: McGraw-Hill Publishing Company, 2006, xvii, 557. ISBN 9780071215206. info
- neurčeno
- GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
- KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 138 s. ISBN 9788087029473. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/PSY260