FSS:SOC160 Stárnutí a generační vztahy - Informace o předmětu
SOC160 Stárnutí a generační vztahy v rodině
Fakulta sociálních studiíjaro 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 16. 3. 10:00–15:40 U33, Pá 13. 4. 10:00–15:40 U33, Pá 4. 5. 10:00–15:40 U33, Pá 18. 5. 10:00–15:40 U33
- Předpoklady
- SOC101 Úvod do sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Studenti dokážou po absolvování kurzu vysvětlit sociální, v tom rodinné důsledky demografických trendů, zvláště pak konsekvencí populačního stárnutí; Budou schopni se orientovat v sociologických teoriích stárnutí, stáří a sociální, resp. rodinné integrace seniorů a posoudit jejich explanační potenciál ve vztahu k fenoménům stárnutí a stáří a příbuzenské, mezigenerační směny pomoci a podpory; Využijí teoretických a empirických poznatků o rozsahu a kvalitě kontaktů, vztahů a směny podpory mezi rodinnými generacemi k jejich identifikaci jako rámce, v němž senioři vyjednávají udržení osobní kontroly a autonomie, zvládají vlastní stáří; Prokážou způsobilost analyzovat proces negociace vzájemné pomoci s ohledem na zdroje, historii vztahů aj. individuální, rodinné a situační proměnné, shrnout „pravidla“ vyjednávání v každodenním životě a v krizích a argumenty podložit jeho ambivalentní charakter. Z této perspektivy zhodnotí teoretické modely fungování rodinného podpůrného systému.
- Osnova
- Stárnutí a stáří v průniku sociologie rodiny a gerontosociologie.
- Stárnutí a stáří v kontextu demografických změn a transformace rodiny v době pozdně mo-derní.
- Sociologické teorie stárnutí a stáří.
- Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině.
- Sociální integrace ve stáří: Neformální sociální sítě seniorů a místo příbuzných v nich.
- Rodinné vztahy, směna pomoci a podpory a faktory, které je ovlivňují.
- Rodina jako pilíř coping strategií: zvládání mezních situací a krizí v životě seniorů.
- Modely rodinných podpůrných systémů. Proces negociace pomoci a podpory. Dilema rodinné a/nebo institucionální péče.
- Sendvičová generace. Staří rodiče/prarodiče jako poskytovatelé pomoci a podpory.
- Stinná stránka kontaktů a vztahů mezi generacemi v rodině: oběti a pachatelé domácího ná-silí.
- Rodinná integrace a zdroje podpory singles a bezdětných seniorů.
- Paradoxy (ambivalence) příbuzenské podpory: Solidarita − konflikt. Osobní autonomie − so-ciální vazby. Strategie zachování osobní autonomie → ochrany identity → zvládání stáří.
- Stáří a rodina v 21. století.
- Literatura
- JEŘÁBEK, Hynek a KOL. Rodinná péče o staré lidi. Praha: CESES FSV UK, 2005. info
- DAVIDSON, K, S ARBER a J GINN. Gendered Meanings of Care Work Within Late Life Relationships. Canadian Journal on Aging. 2000, 536–553. info
- DUNN, C. The Effect of Ageing on Autonomy. In Lesser, A.H. (ed.) Ageing, Autonomy and Resources. Aldershot: Ashgate Publ. Ltd., 1999, 22 s. info
- HANTONUCCI, T. „Social Supports and Social Relationships.“ Pp. 205–226 in Binstock, R. H., George, L. K. (eds.) Handbook of Aging and the Social Science. London: Academic Press Limited, 1990. info
- Výukové metody
- Monologická (výklad, přednáška) Dialogická (diskuze, brainstorming) Metody práce s textem (odbornou knihou, časopisem) Prezentace (výkladu vyučující, referátu studentů)
- Metody hodnocení
- Studenti jsou povinni navštěvovat výuku, průběžně čístliteraturu určenou pro jednotlivé přednášky a semináře,využít poznatky v diskusi k referátům a přednesené látce. Metody průběžného hodnocení: Přednesení referátu na vybrané téma, resp. jeho power pointová prezentace v časovém limitu 20 minut, formulace 2–3 otázek do diskuse. (Maximum dosažených bodů: 20) Metody závěrečného hodnocení: Esej o rozsahu 1000 slov. Výběr tématu je určen rámcem studijních okruhů. Nesmí se překrývat s tématem vlastního referátu a literatura, z níž bude student čerpat, nebude omezena na tituly označené za povinné. Alternativně lze zpracovat recenzní stať na některou z knih (viz sylabus). Hodnocena bude obsahová stránka textu (věcná správnost, využití relevantní literatury, samostatnost přístupu autora/ky) a formální stránka, včetně dodržení platné normy pro bibliografické citace dokumentů. (Maximum dosažených bodů 40) Písemná závěrečná zkouška se skládá z pěti otevřených otázek vycházejících z povinné četby, obsahu přednášek a referátů. (Maximum dosažených bodů 40)
- Informace učitele
- Kontakt na vyučující: dana.sykorova@osu.cz; Kontakt na asistentku kurzu: vidovicova@fss.muni.cz Konzultační hodiny: budou upřesněny s ohledem na rozvrh.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2012/SOC160