PSY443 Teorie a praxe práce se skupinou

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristína Chabadová (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–11:40 U23; a Pá 29. 3. 11:00–20:30 bude_upresneno, So 30. 3. 11:00–20:30 bude_upresneno
Předpoklady
Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia. Uchazeč musí mít rovněž osobní zkušenost s účastí ve výcvikové skupině (na univerzite, na dalších akreditovaných pracovištích).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky výcvikové a terapeutické skupiny. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou.
Osnova
  • Tématické okruhy:
  • 1. Členství ve malé skupině, význam skupinové příslušnosti, interpersonální interakce, atributy skupinové příslušnosti, skupinová dynamika a struktura. Skupinová koheze, polarizace, identita. „Efektivní skupina“.
  • 2. Výcviková skupina. Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.
  • 3. Zkušenostní (experienciální) a interpersonální učení. Teorie jednání a teorie rolí. Pozorování, zpětná vazba. Korektivní emoční zkušenost. Vzorce chování v sociálním mikrosvětě. Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální).
  • 4. Faktory skupinového růstu a skupinové terapie. Emoční katarze, skupinová koheze, sebepoznávání, existenciální zážitky, altruismus, dodávání naděje, práce s rodinnými tématy, vedení, identifikace, náhled, nácvik, konfrontace.
  • 5. Vedení skupiny. Vedoucí a terapeut při skupinové práci. Schopnosti a dovednosti spojené s vedením (schopnost interakce a schopnost akce). Formy skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika.
  • 6. Různé styly a přístupy k vedení výcvikové a psychoterapeutické skupiny. Práce s „tady a teď“, „návraty do dětství“, „dramatizace událostí ze života“. Různá teoretická východiska a konkrétní styly práce se skupinou: pychoanalytický, behaviorální, gestalt, kognitivní, transakční. Integrativní pojetí.
Literatura
  • YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
Výukové metody
Výuka se skládá z jedné přednášky na FSS (dva dvouhodinové bloky) a z jednoho dvoudenního semináře mimo FSS. Přednáška poskytne teoretický rámec tématu a seminář umožní propojení teorie s přímou zkušeností skupinové práce. V průběhu semestru se studenti seznamují metodou výkladu, skupinové diskuse a nácviku s předepsanou tématikou. Na závěr zpracují seminární práci.100% realizace úkolů a odevzdání v určených termínech je předpokladem k hodnocení seminární. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
Metody hodnocení
seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.