PSY525 Psychologie leadershipu

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 15. 3. 8:00–11:40 P21, Pá 5. 4. 8:00–11:40 U33, Pá 10. 5. 8:00–11:40 P21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s psychologickými teoriemi souvisejícími s oblastí leadershipu (vůdcovství) a s jejich aplikací do praxe. V předmětu je zdůrazněn organizačně-psychologický poradenský pohled. Předmět zprostředkuje studentům základní poznatky nezbytné k posouzení, podpoře a rozvoji leadershipu u leaderů, týmů a organizací. Po jeho absolvování budou účastníci schopni:
- popsat a vysvětlit faktory efektivity leadershipu;
- posoudit vhodnost přístupu leadera k následovníkům vzhledem k situaci;
- plánovat rozvoj leaderů.
Osnova
  • Předmět je vyučován ve třech blocích po čtyřech vyučovacích hodinách.
  • 15.3.2013
  • Organizační informace: způsob práce v předmětu, požadavky na ukončení předmětu
  • Aktivity: Kdo je to leader a co je to leadership + Leadership v psychologii; Dobrý a špatný leader; Role leadera a leader podle Belbina; Leadership v týmech
  • 5.4.2013
  • Prezentace studentů: Situační a kontingentní leadership; Teorie sociální identity v leadershipu
  • Diskuse (s domácí přípravou): Transformační a transakční leadership
  • Aktivity: Rozeznávání přístupů k leadershipu a práce s nástroji prezentovaných přístupů k leadershipu
  • 10.5.2013
  • Prezentace studentů: Sdílený leadership; Pozorování a měření leadershipu; Trénink leaderů; Sociálně psychologické teorie a leadership
  • Aktivity: Propojení různých teorií leadershipu, případové studie
Literatura
    doporučená literatura
  • LUKAS, Josef a Josef SMOLÍK. Psychologie vůdcovství. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008, 208 s. KPS003. ISBN 978-80-251-2139-9. URL info
  • BASS, B. M., B. J. AVOLIO, D. I. JUNG a Y. BERSON. Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology. 2003, roč. 88, č. 2, s. 207-218. info
Výukové metody
Modelové situace; Hraní rolí; Týmové prezentace; Diskuse
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Studenti mohou v průběhu semestru získat až 100 bodů. Pro získání zápočtu je potřeba získat alespoň 60 bodů a zároveň alespoň 30% bodů u každé z prvních tří níže uvedených bodovaných aktivit.

Aktivní účast na seminářích: 30 bodů (10 bodů za každý celý absolvovaný seminář)
Týmová prezentace a handout na 2. nebo 3. semináři: 40 bodů (0 – 40 bodů dle kvality)
Písemná 1-2 stránková příprava na diskusi: 10 bodů (0 – 10 bodů podle kvality)
Aktivita v diskusi na 2. semináři: 20 bodů (0 – 20 bodů dle aktivity)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.