SAN251 Romové I.

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Irena Kašparová, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sociální antropologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 U53
Předpoklady
SAN101 Soc. antropologie-přednášky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle tohoto kurzu jsou: seznámit studující s aktuálními tématy, která se váží k diskusi se společným jmenovatelem Romové; pozorumět a vysvětlit komplextnost tohoto tématu; představit možné interpretační rámce, které se v souvislosti s aktuální sociální vědou promítají do tohoto tématu
Osnova
  • Přesné informace týkající¨se konkrétního semestru naleznete vždy v ISu příslušného studijního období, ve složce Studijní materiály - pokyny pro studium - sylabus. Obecný přehled: 1) Romové a já – o jinakosti (etnicita) 2) Romové a historie. Národ? Bez minulosti? (skupiny Romů, různost, homogenita + historie) 3 + 4 ) Romové, folklor a čas. (Romistika, osady, literatura + antropologie času) 5) Černý….bílý….. . O rasismu (geny, patologie, stereotypy – i uvnitř Romů + rasismus obecně) 6 + 7) Romové v muzeu. Moc, síla a způsob prezentace jinakosti (návštěva muzea + analýza) 8) Romové, nacionalismus a národní obrození. (nacionalismus, pozitiva národa, budování národa, stereotypy, výhody, nevýhody) 9)Romové jako politické a ekonomické téma (debata o existenci Romů: ekonomie a kultura chudoby -granty, osady, IRU, tradice) 10) Terénní práce a Romové: prezentace výsledků (výzkumy, projekty, evaluace) Jakým projektům v souvislosti s Romy se věnují (a v minulosti věnovaly) přední české neziskové organizace, vzdělávací instituce a státní správa? Možno volit z následujících organizací, lze si však zvolit i organizaci vlastní, podmínkou je minimálně krajská působnost organizace.
Literatura
  • Silverman. C.1988. Negotiating Gypsiness: Strategy in Context in Journal of Americal Folklore. Vol. 100/101.
  • Horváthová. J. 2000. Kdo byli čeští Romové in Černobílý život. Praha: Gallery
  • Barth, F. 1969. Ethnic Groups and Boundaries. Boston: Little, Brown and comp.
  • R. Brubaker . 2004. Ethnicity withouth Groups: Introduction, + Ch. no. 1 (IS)
  • Okely, J. 1997. Some political consequences of theories of Gypsy ethnicity: the place of the intellectual. In James. A., Heckey, J., Dawson, A. ed. After Writing Culture. London: Routledge
  • Anderson, B. 1991. Imagined Communities. London: Verso.
  • Brubaker, R. 2004. Ethnicity Without Groups. Harvard Uni Press.
  • Lepseter, S. 1992. The Politics and Poetics of Folklore Discourse in The Journal of the Gypsy Lore society, 1937 – 1947
Výukové metody
přednášky, diskuse, skupinové projekty
Metody hodnocení
Výuka: přednášky, diskuse, skupinové projekty hodnocení: esej (25%), aktivity v hodině 25%, ústní zkouška 50%
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2014.