FSS:SAN251 Romové I. - Informace o předmětu
SAN251 Romové I.
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Irena Kašparová, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Šlesingerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 13:30–15:00 U35
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SAN251/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/D: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/E: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/F: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/G: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/H: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/CH: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/I: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SAN251/J: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Předpoklady
- SAN101 Soc. antropologie-přednášky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 524 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle tohoto kurzu jsou: seznámit studující s aktuálními tématy, která se váží k diskusi se společným jmenovatelem Romové; pozorumět a vysvětlit komplextnost tohoto tématu; představit možné interpretační rámce, které se v souvislosti s aktuální sociální vědou promítají do tohoto tématu
- Osnova
- 1) Romové a já – o jinakosti (etnicita) 2) Romové a historie. Národ? Bez minulosti? (skupiny Romů, různost, homogenita + historie) 3 + 4 ) Romové, folklor a čas. (Romistika, osady, literatura + antropologie času) 5) Černý….bílý….. . O rasismu (geny, patologie, stereotypy – i uvnitř Romů + rasismus obecně) 6 + 7) Romové v muzeu. Moc, síla a způsob prezentace jinakosti (návštěva muzea + analýza) 8) Romové, nacionalismus a národní obrození. (nacionalismus, pozitiva národa, budování národa, stereotypy, výhody, nevýhody) 9)Romové jako politické a ekonomické téma (debata o existenci Romů: ekonomie a kultura chudoby -granty, osady, IRU, tradice) 10) Terénní práce a Romové: prezentace výsledků (výzkumy, projekty, evaluace) Jakým projektům v souvislosti s Romy se věnují (a v minulosti věnovaly) přední české neziskové organizace, vzdělávací instituce a státní správa? Možno volit z následujících organizací, lze si však zvolit i organizaci vlastní, podmínkou je minimálně krajská působnost organizace.
- Literatura
- Brubaker, R. 2004. Ethnicity Without Groups. Harvard Uni Press.
- Lepseter, S. 1992. The Politics and Poetics of Folklore Discourse in The Journal of the Gypsy Lore society, 1937 – 1947
- Barth, F. 1969. Ethnic Groups and Boundaries. Boston: Little, Brown and comp.
- Silverman. C.1988. Negotiating Gypsiness: Strategy in Context in Journal of Americal Folklore. Vol. 100/101.
- Okely, J. 1997. Some political consequences of theories of Gypsy ethnicity: the place of the intellectual. In James. A., Heckey, J., Dawson, A. ed. After Writing Culture. London: Routledge
- R. Brubaker . 2004. Ethnicity withouth Groups: Introduction, + Ch. no. 1 (IS)
- Anderson, B. 1991. Imagined Communities. London: Verso.
- Horváthová. J. 2000. Kdo byli čeští Romové in Černobílý život. Praha: Gallery
- Výukové metody
- přednášky, diskuse, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- Výuka: přednášky, diskuse, skupinové projekty hodnocení: esej (25%), aktivity v hodině 25%, ústní zkouška 50%
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/SAN251