ZUR317 Blok expertů (téma A)

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Binder (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 28. 2. 9:45–15:00 U32, Pá 14. 3. 9:45–15:00 U32, Pá 28. 3. 9:45–15:00 U53, Pá 11. 4. 9:45–15:00 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je studenty seznámit nejen s teoretickými základy, ale zejména s praktickým uplatněním Public relations. Předmět proto vyučují odborníci z praxe, kteří do výuky přinášejí zkušenosti ze své každodenní práce. Studenti se dozvědí, proč je public relations důležité, jakou hraje roli, jaké jsou hlavní principy. Osvojí si základy korporátní, produktové a krizové komunikace, vyslechnou si příklady úspěšných kampaní. Dozvědí se, jaká jsou specifika komunikace s médii v různých oborech či jak se dělá Celebrity PR. Po úspěšném absolvování budou studenti schopni pracovat se základními pojmy z oblasti public relations, orientovat se v nových trendech a technikách public relations, rozpoznat a zvolit vhodné postupy a formy zapojení veřejnosti a využít nástroje budování důvěryhodnosti organizace; účelně komunikovat s veřejností prostřednictvím masových médií. Studenti získají teoretické znalosti, rozhled a při zpracování a prezentaci seminární práce také dovednosti užitečné při působení v PR agenturách či komunikačních / tiskových útvarech.
Osnova
  • 1. 1. Zahájení kurzu. Představení obsahu. Představení AMI. Základy PR: co to je PR, obor a práce v PR, komu lidé důvěřují a proč komunikovat, systematický přístup v PR. Ukázky PR případových studií nejen z oblasti financí, služeb a průmyslu (korporátní i produktová komunikace). Ing. Marcela Minářová, Mgr. Roman Binder.
  • 1. 2. PR případové studie v rukou studentů – sami v týmech si studenti vyzkouší a odprezentují své nápady. Zadání týmového úkolu pro semestrální práci – vysvětlení, plus čas na domluvení týmu a výběr tématu.
  • 1. 3. Media relations aneb jak umístit sdělení do médií: česká mediální scéna a kdo je kdo v redakci, čím si novináře můžeme získat, pozitivní media relations – jak na to.
  • 2. 1 Specifika PR ve zdravotnictví a rychloobrátkovém zboží. Zdravotnictví – Zákonná omezení pro komunikaci léčivých přípravků, specifika spolupráce s odborníky, vhodné formáty pro komunikaci, rozdíly v komunikaci státní sféry (nemocnice, pojišťovny) versus firemní komunikace (farmaceutické firmy) – příklady komunikace. Rychloobrátkové zboží – jak budovat značku v oblasti FMCG, brand PR v praxi, nástroje brand PR, lifestylová média a jejich specifika, případové studie z oblasti rychloobrátkového zboží Mgr. Anna Balíčková, Bc. David Vondruška.
  • 2. 2. Event management a celebrity PR. Celebrity PR – kdy a jak ho používat, pořádání akcí, příprava a produkce, proč pořádat akce. Hodnocení PR aktivit.
  • 2. 3. CSR. CSR jako „vděčný“ nástroj komunikace? (case studies). Důležitost propojení CSR aktivit a předmětu činnosti firmy. Jak CSR komunikovat. Příklady úspěšné komunikace CSR projektů u korporací i menších firem. Interní komunikace. Interní komunikace versus externí komunikace, specifika interní komunikace, kvalitativní a kvantitativní průzkumy (zapojení studentů do krátkého průzkumu interní komunikace na univerzitě).
  • 3. 1. Krizová komunikace. Hlavní principy krizové komunikace, stanovení komunikačních priorit. Příprava krizového plánu, příprava a mediální trénink zástupců firmy. Praktické cvičení – koncepční řešení simulované krizové situace. Ing. Vladan Crha, Ing. Peter Hermann.
  • 3. 2. Příprava na kontakt s médii Druhy akcí pro média a jejich specifika. Formulace hlavních sdělení + cvičení. Co (ne)dělat před kamerou + video ukázky a zapojení studentů do zpětné vazby.
  • 3. 3. On-line komunikace. Pozice on-line v rámci firemní komunikace Digitální nástroje. Praktické ukázky, best a worst practises.
  • 4. 1. Prezentace seminárních prací. Ing. Marcela Minářová, Mg. Roman Binder.
  • 4. 2. Prezentace seminárních prací.
  • 4. 3. Vyhodnocení. Zhodnocení kurzu, zpětná vazba.
Literatura
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 183 s. ISBN 9788024737805. URL info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
  • LATTENBERG, Vivien. Event, aneb, Úspěšná akce krok za krokem : příručka pro organizátory. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 257 s. ISBN 9788025123973. info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
  • ŠINDLER, Petr. Event marketing : jak využívat emoce v marketingové komunikaci. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 236 s. ISBN 8024706466. info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Image a firemní identita. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 190 s. ISBN 9788024727905. URL info
  • WILCOX, Dennis L a Bryan H REBER. Public relations writing and media techniques, Boston: Pearson, 2013
  • WILSON, S., Real people, real crises: an inside look at corporate crisis communications. Winchester, Va: Oakhill Press, 2002
Výukové metody
Tematické přednášky, studium předepsané literatury, tvorba samostatných prací a praktických projektů.
Metody hodnocení
Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutém termínu a v minimálně dostatečné kvalitě seminární práci, kterou odprezentují na závěrečném semináři. Seminární práce: Studenti (v týmech) si losem vyberou některou ze společností (výběr připraví AMI), pro kterou připraví "komunikační plán", včetně přípravy rozpočtu. Na přípravě komunikačního plánu studenti předvedou použití všech nástrojů PR, které byly během kurzu probrány. Výstupem bude odevzdání seminární práce (rozsah cca 10 - 15 normostran), která bude komunikační plán dopodrobna popisovat. Dále proběhne také veřejná prezentace, jejímž cílem bude zajmout "klienta" - tím bude porota složená ze členů AMI. Studenti mají průběžně možnost konzultovat přípravu seminárních prací. Aktuality: Na počátku každé lekce si skupina studentů připraví cca 10 minutovou ukázka nezajímavějších PR počinů z ČR i zahraničí za uplynulých 14 dní. Výsledkem budou plusové body v závěrečném hodnocení.
Informace učitele
Kurz ZUR317 Blok expertů (téma A) - PR v praxi: Exkurze do každodenní reality v jarním semestru 2014 zajišťuje prostřednictvím expertů z praxe agentura AMI Communications (http://www.amic.cz/).
Vyučující: Ing. Marcela Minářová, Mgr. Roman Binder, Mgr. Anna Balíčková, Bc. David Vondruška, Ing. Vladan Crha, Ing. Peter Hermann.
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).
Kurz bude vyučován blokově takto: - liché pátky 28. 2., 14. 3., 28. 3., 11. 4., vždy od 9.45 do 15.00; případné upřesnění či změny termínů výuky najdete v aktuální verzi rozvrhu nebo vám termíny upřesní vyučující.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2015.