ENS251 Systems thinking for sustainable development

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dominika Dzwonkovska (přednášející), Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zdeňka Lechnerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 24. 3. 18:45–20:15 U32, St 25. 3. 17:00–18:30 U34, Čt 26. 3. 15:15–16:45 U32, Pá 27. 3. 9:45–11:15 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Course objectives:
1.To foster awarness that sustainable development needs a holistic approach;
2.To convey basic information on Systems Thinking and its possible usage for solving sustainable development problems;
3.To present and teach participants how to use chosen Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues.
Learning outcomes:
At the end of the course students will have a general knowledge on Systems Thinking and possibilities of using it for better understanding complexity of sustainable development issues. Students will know how to use selected Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues.
Osnova
  • Course content:
  • 1.Introductory lecture on the chosen aspects of the following topics: course overview, general introduction to sustainable development and necessity of holistic approach, systems thinking; system dynamics approach and history; cognitive barriers; mental models; the fifth discipline by Peter Senge (around 4 hours)
  • 2.Causal Loop Diagrams: General theoretical introduction and practical workshop. (around 4 hours)
Výukové metody
The course will consist of a frontal leture combined with structured discussions, class excercises and work in small groups.
Metody hodnocení
The students will be evaluated on a pass-fail scale on the basis of attendance and successful completion of group systems analysis projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Literature:
Peter Senge, The fifth discipline, Doubleday Currency, New York 1994. - Peter Senge, A. Kleiner, Ch. Roberts, R.B. Ross, B.J. Smith, The fifth discipline fieldbook, Doubleday Currency, New York 1994.
- Donella Meadows, Leverage Points - places to intervene in a system, http://www.sustainer.org/pubs/Leverage_Points.pdf.
- Marco Keiner (ed.), The future of Sustainability, Springer, Doordrecht 2006..
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, KUL, Lublin 2007.


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/ENS251