PSY155 Základy psychologie tvořivosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 8:00–9:30 U35
Předpoklady
Je vhodné mít absolvováno:
PSY 101 Uvedení do psychologie
PSY 105 Psychologie kognitivních procesů (Obecná psychologie)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování kursu PSY155 Základy psychologie tvořivosti bude studující:
- mít znalosti o psychologickém pojetí tvořivosti (získané výkladem a samostudiem příslušné teorie) a bude je umět částečně aplikovat
- bude schopen prezentovat nějakou oblast své tvořivosti
- bude schopen reflektovat vlastní prožitky v procesu vlastního tvoření
- bude schopen si uvědomit kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího procesu
- bude znát a umět používat některé metody identifikace tvořivosti
- bude schopen být cíleně tvořivější (nebo se o to alespoň vědomě snažit...)
Kurs je AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekáváme bdělou a nadšením sršící účast, nikoliv toliko fyzickou. Optimismus, dobrá nálada, ochota si hrát a skupinově pracovat jsou výhodou :-).
Osnova
  • - Předpsychologická historie tvořivosti
  • - Teorie v psychologii tvořivosti (biologické základy tvořivosti, definování tvořivosti, tvůrčí proces, tvořivá osobnost, Perkinsův model)
  • - Tvůrčí myšlení (konvergentní a divergentní myšlení, charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita…)
  • - Vnitřní zdroje a bariéry tvořivosti (Adams)
  • - Možnosti a meze identifikace tvořivosti: testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT); dotazníky (KAI, Raudsepp); sebeposuzovací metody; praktické a metodologické problémy zjišťování tvořivosti
  • - Tvořivost a pedagogická praxe (tvořivostí učitele (mistra) k tvořivosti žáků)
  • - Osobnosti psychologie tvořivosti (P. Guilforg, E. deBono, T. Buzan, Osborn)
  • - Metody facilitované produkce nápadů (brainstorming, brainwtitting aj.)
  • - Mentální mapování aneb Informace v obraze (T. Buzan)
  • - Pravohemisférové aktivity
  • - Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle, každodennní tvořivost, tvořivý životní styl.
Literatura
    povinná literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. ISBN 8025104575. info
    doporučená literatura
  • CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení : tvořivost jako dobrodružství poznání. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 118 s. ISBN 8073640074. info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 239 s. URL info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Translated by Jiří Bumbálek. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 8071780359. info
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
    neurčeno
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
Výukové metody
přednášky, praktická cvičení, diskuze, individuální a skupinové práce, individuální prezentace, seminární práce, tvorba kvalitních ozdrojovaných hesel do Wikipedie.
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet Podmínky jeho získání:
1. 80%docházka
2. písemný "vstupní úkol"
3. prezentace vlastní tvořivosti
4. písemná seminární práce
5. prokázání vědomostí v testu
Informace učitele
Informace přednostně hledejte v aktuálním sylabu - je ve studijních materiálech předmětu pro daný semestr. Pokud nenajdete, co hledáte či vyvstanou otázky, ptejte se učitele: epavliko@gmail.com
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.