PSY461 Základy neurověd

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Robert Roman, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 20. 2. 8:00–9:30 U41, Pá 6. 3. 8:00–9:30 U43, Pá 20. 3. 8:00–9:30 U41, Po 30. 3. 17:00–18:30 U32, Po 13. 4. 17:00–18:30 U32, Po 27. 4. 17:00–18:30 U32, Po 11. 5. 17:00–18:30 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na předmět Fyziologie člověka a zaměřuje se na stavbu a funkci CNS. Studenti by měli po skončení kurzu být schopni popsat funkční systémy CNS, kognitivní funkce, nervové řízení jednotlivých tělesných funkcí a integraci nervového, hormonálního a imunitního systému při tomto řízení.
Osnova
  • Osnova přednášek: 1. Základy percepce: vizuální a auditivní systém 2. Motorický systém (+ sociální kognice) 3. Jazyk a řeč, lateralita 4. Centrální systém emocí a stresu I.: stresová odpověď 5. Centrální systém emocí a stresu II.: podmiňování strachu 6. Implicitní a explicitní emoční procesy Samostatné studium: 1. Základy anatomie (mozkový kmen, mozeček, mezimozek, koncový mozek, komory... atd., Broadmannova mapa + základná prostorová organizace (dorzální, ventrální, mediální, laterální, rostrální, kaudální). 2. Neurony a glie (stavba a funkce neuronu, excitace a vedení vzruchu, klidový membránový potenciál, akční potenciál, zákon vše nebo nic). 3. Synapse (typy, struktura a funkce pre- a post-synaptických částí, excitační a inhibiční postsynaptický potenciál). 4. Chemický přenos synaptické aktivity (mechanismus, receptory, neurotransmitery, neuromodulátory, zpětné vychytávání, neurotransmiterů, základní neurotransmiterové systémy, synaptická plasticita a učení – habituace, senzitizace a dlouhodobá potenciace). 5. Somatosenzorický systém (receptory somatosenzorického systému, mechanoreceptory, termoreceptory, nociceptory, proprioreceptroy, centrální spoje somatosenzorického systému, bolest a fantomová bolest). 6. Chuťový a čichový systém (receptory, struktura a funkce centrální části sluchového systému a čichu). 7. Autonomní nervový systém (anatomické uspořádání autonomních vstupů, funkce sympatiku, funkce parasympatiku, centrální řízení viscerálních funkcí – zvracení, hypothalamus, základní anatomie a funkční spoje, funkce hypothalamu, funkce hypothalamu v řízení funkce sytosti a hladu, žízeň). 8. Poznávací procesy (učení a paměť, implicitní paměť, habituace a senzitizace, podmíněné reflexy, molekulární podstata paměti, fyziologie řeči, poruchy řeči, experimentální neuróza). 9. Doplnění vybraných témat z přednášek – pozornost, paměť, exekutivní funkce, kognitivní poruchy (demence, RS, epilepsie).
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁLÍČEK, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Galén, 2011, x, 235. ISBN 9788072626182. info
  • GANONG, William F. Přehled lékařské fyziologie. 20. vyd. Praha: Galén, 2005, xx, 890. ISBN 8072623117. info
  • SILBERNAGL, Stefan a Agamemnon DESPOPOULOS. Atlas fyziologie člověka. Translated by Eliana Trávníčková. 2. čes. vyd. Praha, 1993, 352 s. ISBN 80-85623-79-X. info
    neurčeno
  • LeDoux, J.E. & Damasio, A.R. (2013). Emotions and feelings. In: Kandel, E.R., Schwartz, J.H., Jessell, T.M., Siegelbaum, S.A. & Hudspeth, A.J. (Ed.). Principles of neural science. New York: McGraw-Hill,s. 1079–1094. LeDoux, J.E. (2000). Cognitive-emotio
Výukové metody
přednášky, samostatné studium
Metody hodnocení
Písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.