HEN445 Ekonomie a životní prostředí II

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
1/1. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Stanislav Kutáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Sovová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 17:00–18:30 U32
Předpoklady
HEN444 Ekonomie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/55
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs navazuje na HEN 444 Ekonomie a životní prostředí I, zaměřený na základy ekonomie s důrazem na ekonomii environmentální. Tématem první části je kritická analýza hodnotových předpokladů ekonomie středního proudu v kontextu environmentálních a sociálních problémů dneška. V druhé části se kurs zaměřuje na rodící se alternativy v ekonomické teorii a praxi, zejména etické, bezúročné a družstevní bankovnictví, komplementární měny, družstva, sociální podnikání a fairtrade. Během kursu student:porozumí základním ekonomickým axiomům a bude schopen jejich kritické reflexe; prozkoumá vlastní postoje k některým ekonomickým stereotypům; získá základní znalosti o alternativních ekonomických systémech; bude schopen tyto systémy utřídit v koherentní celek; posílí svou schopnost meziborové diskuse na probíraná témata; získá zkušenosti s kooperativní výukou; uplatní svou tvořivost při tvorbě a přednesu sokratovského dialogu.
Osnova
  • Vzájemné seznámení a seznámení s kursem
  • Pokrok, rozvoj a ekonomický růst a nerůst
  • Pozitivismus a poststrukturalismus: je ekonomie pozitivní věda?
  • Neoklasický model dokonalé konkurence- představení a kritika
  • Mezinárodní obchod a investice, mezinárodní smlouvy, externalizace nákladů
  • Simulační hra na téma fairtrade, beseda s hostem
  • Problém dluhu a úroku. Lokální multiplikátor, komunitní měny.
  • Komodifikace a dekomodifikace, formy vlastnictví
  • Družstva v minulosti a současnosti, v ČR a v zahraničí. Implikace družstevního modelu
  • Sociální ekonomika a sociální podnikání. Strategie přežití sociálních podniků
  • Půda: občiny, pozemkové spolky, komunitou podporované zemědělství
  • Diskuse a skupinové aktivity zaměřené na zpracování sokratovského dialogu
  • Společná četba sokratovských dialogů
Literatura
    doporučená literatura
  • HILL, Roderick a Anthony MYATT. The economics anti-textbook : a critical thinker's guide to microeconomics. London: Zed Books, 2010, ix, 305. ISBN 9781842779392. info
  • JOHANISOVÁ, Naděžda. Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 88 s. ISBN 978-80-210-7116-2. info
  • SHUMAN, Michael. Going local : creating self-reliant communities in a global age. New York: Routledge, 2000, xiv, 318. ISBN 0415927684. info
  • LEWIS, Mike a Pat CONATY. The resilience imperative : cooperative transitions to a steady-state economy. Gabriola, BC: New Society Publishers, 2012, x, 389. ISBN 9780865717077. info
  • SCHNEIDER, Francois, KALLIS, Giorgos, MARTINEZ-ALIER, Joan. Crisis or opportunity? Economic degrowth for social equity and ecological sustainability. Journal of Cleaner Production 18 (2010) 511 - 518
Výukové metody
Výuka probíhá formou týdenních přednášek s podporou zpětného projektoru. Přednášky jsou kombinovány s interaktivními výukovými metodami (skupinová diskuse a diskuse ve dvojicích, brainstorming, práce s psaným textem) a s diskusemi nad šesti abstrakty, které studenti zpracovávají během kursu. Cíle kursu jsou také dosaženy prostřednictvím tzv. sokratovských dialogů, které studenti zpracují během kursu a představí na zvláštním sezení, a povinně volitelné četby, z níž studenti zpracují v rámci hodnocení esej.
Metody hodnocení
Hodnocení kursu sestává z práce s texty v průběhu semestru (vč. zpracování šesti abstraktů), z tvorby tzv. sokratovského dialogu a z eseje. Součástí požadavku k závěrečné známce je také povinná četba a absolutorium závěrečného rozhovoru. Podrobný popis požadavků k hodnocení je součástí sylabu, který mají během kursu studenti k dispozici.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.