FSS:ZUR289 Televizní zpravodajství - Informace o předmětu
ZUR289 Úvod do televizního zpravodajství
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Bočková (cvičící)
Mgr. Iva Vodáková (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 15:15–16:45 AVC
- Předpoklady
- NOW( ZUR232 TV zpravodajství )
V kurzu Úvod do televizního zpravodajství se studenti a studentky dozvědí, jak vzniká televizní příspěvek a co je k jeho úspěšnému vytvoření potřeba. Budou moci na příkladech z praxe sledovat přerod prvotní informace v reportáž. Zjistí, jaké jsou formáty televizního zpravodajství i jednotlivé typy příspěvků v rámci zpravodajské relace. Nahlédnou, jak vypadá práce se zdroji živými i virtuálními. Seznámí se se základními pravidly etiky televizního zpravodajství i chodem zpravodajské televizní redakce a jednotlivými funkcemi v rámci zpravodajského týmu od redaktorů, přes editory, asistenty, kameramany, střihače, produkční, grafiky a vyšší managment. Získají přehled nejen o struktuře brněnské redakce zpravodajství České televize, ale i jejím zasazení do struktury zpravodajství v rámci ČT a srovnání se strukturou komerčních TV stanic. Poznají také, jak se televizní zpravodajství proměňuje díky moderním technologií, a že reportáž do vysílání je možné natočit a postříhat i v mobilním telefonu. Náplň kurz vychází ze zkušeností redaktorek České televize. Jednotlivé lekce budou navštěvovat hosté, kteří dané téma oživí svými postřehy a zážitky z terénu. Studenti budou v rámci hodin dostávat praktické úkoly. Součástí přípravy na kurz bude sledování zpravodajských relací jednotlivých televizních stanic. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Po absolvování Úvodu do televizního zpravodajství budou studenti a studentky vědět, jaká je náplň práce jednotlivých profesí podílejících se na tvorbě denního televizního zpravodajství. Při zadání tématu reportáže by měli umět navrhnout způsob jeho zpracování pro televizní relaci - jaký formát by byl vhodný, jaké zdroje a respondenty by mohli vyžít a oslovit, jak dané téma rozšířit. Budou mít základní představu o vedení rozhovoru a chování na místě natáčení i spolupráci s kameramanem a střihačem.
- Osnova
- I. ÚVOD – MÝTA A FAKTA O TELEVIZNÍM ZPRAVODAJSTVÍ
- Kdo jsme, co chceme, co budeme chtít od studentů (viz. anotace) Lekce bude spíš diskusní o tom, jak si studenti představují chod redakce a vznik zpravodajského příspěvku.
- II. KDO JE KDO V REDAKCI
- Jednotlivé pozice v redakci a jejich funkce. Jak si postupně předávají štafetu při výrobě příspěvku, kdo s kým spolupracuje a kdo má v čem silnější slovo. Představíme strukturu redakce.
- Host: Mgr. Michal Šebela, šéfredaktor redakce zpravodajství Brno
- III. FORMÁTY V TV ZPRAVODAJSTVÍ
- Představení základních formátů objevujících se v televizní relaci - čtená, čtená se synchronem, host ve studiu, živý vstup, zpráva, reportáž, standupová reportáž, rozepsaný CRT, bez komentáře. Téma si vyžádá svůj formát, nikoli obráceně. Formát nesmí zastínit téma.
- Zpravodajský slovníček - synchron, asynchron, komentář, stand – up, ruchy, podkresy, OI, oriony, grafika, studio, zpětná, SNG, UVR …
- Host: Bc. Petr Albrecht, editor Událostí v regionech
- IV. OD INFORMACE K PŘÍBĚHU – EDITORA A REDAKTORA
- Jak se z informace stane zpravodajský příspěvek. Práce editora zpravodajství, vzájemná spolupráce s redaktory a dalšími částmi redakce (Události, ČT24). Jak najít zaměření reportáže. Jaké typy událostí zpravodajství zpracovává - aktuálky, soudy, politika, sousedské spory, servisní zprávy… V čem se liší jejich zpracování.
- Host: Mgr. Michal Fila – formáty na ČT24
- V. ZDROJE
- Odkud se berou témata? Jak by mělo vypadat ověřování informací - dva zdroje nutnost. Vlastní versus veřejné zdroje. Co nabízí „virtuální“ zdroje – obchodní rejstřík, katastr nemovitostí apod. Zprostředkované informace, zpravodajské agentury. „Exkluzivní“ témata a nedůvěra vůči autoritám – proč dávají právě tyhle informace právě mně.
- Host: Mgr. Michal Šebela, šéfredaktor redakce zpravodajství, ČT Brno
- VI. PRÁCE V TERÉNU A VE STŘIŽNĚ
- Co se děje během samotného natáčení. Komunikace a spolupráce s kameramanem - výběr stylu záběrů. Natáčení rozhovorů - jak vést rozhovor, abychom se dozvěděli, co chceme vědět. Natáčení aktuálních situací. Ankety. Stand-upy. Jak se natáčí, když se kolem nic neděje.
- Zpět v redakci, psaní scénáře – komunikace s editorem. Struktura příspěvku. Čeština ve zpravodajství.
- Střižna, spolupráce se střihačem. Jak střih ovlivňuje vyznění reportáže. Souhra obrazu a zvuku. Může střih reportáž zachránit i potopit? Jde o vteřiny.
- Host: Dušan Vrbecký, redaktor zpravodajství ČT Brno, střihač, kameraman
- VII. VEŘEJNOPRÁVNÍ A KOMERČNÍ
- Jak se liší zpravodajství ČT a komerčních stanic. Struktura vysílání na ČT24. Kdy se zpravodajské relace objevují v plnoformátových televizích? Prime time. Komerční stanice a formáty v rámci jejich zpravodajství.
- Host: Mgr. Jan Souček, ředitel TS Brno
- VIII. NAŽIVO
- Jak vypadá živé vysílání z pohledu moderátora, editora a redaktora. Živý zpravodajský proud. Kontinuály. Živý vstup – rozdíl ČT24 a Události v regionech.
- Host: Mgr. Iva Šmelová, moderátorka a editorka, ČT Brno
- IX. PRÁVO A ETIKA
- Právní a etické limity v televizním zpravodajství. Rizikové situace - skrytá kamera, natáčení dětí a nezletilých, ankety, telefonáty. Placení za materiály, přijímání darů. Embarga. Zpracování rizikových témat - zpravodajství ze soudů, kriminální zprávy – oběti a pachatelé, sebevraždy, bombové výhrůžky.
- Host: Mgr. Rostislav Vrzal, právník ČT Brno
- X. LIDÉ V POZADÍ I – ARCHIV, GRAFIKA, PRODUKCE
- Zatímco je redaktor v terénu, produkce mu kryje záda. A honí ho, aby včas navrátil štáb i auto :-) Kolik to celé stojí? Jak zjednodušil televizní práci internet - Jak se dřív posílaly reportáže – trasa z telekomunikací? Produkce v živém vysílání.
- Host: Jiří Janský, vedoucí produkce zpravodajství, ČT Brno
- XI. LIDÉ V POZADÍ II - TECHNIKA
- Exkurze do redakce ČT Brno. Od redakčního systému po studio. Střižny, grafici… Kdo ve zpravodajském štábu bohužel často chybí, ale ve studiu je – zvukař, osvětlovač.
- Host: Radomír Kos, vedoucí techniky TS Brno
- XII. NOVÉ TECHNOLOGIE A JEJICH VLIV
- Kdo je VJ. Jak se jeho práce liší od práce redaktora. Splývání funkcí a smazávání hranic mezi profesemi. Výhody a nevýhody. Jak je možné natočit reportáž jen na mobilní telefon.
- Host: Mgr. Ondřej Schneider, editor a redaktor, ČT Brno
- Literatura
- doporučená literatura
- TATANO, Randy. Broadcast journalism street smarts : the 2013 survival guide for today's television newsroom. [s.l.]: Accio Books, 2013, 258 s. ISBN 9781481800174. info
- SHOOK, Frederick, John LARSON a John DETARSIO. Television field production and reporting : a guide to visual storytelling. 6th ed. Boston: Pearson, 2013, xv, 351. ISBN 9780205111589. info
- WENGER, Debora Halpern a Deborah POTTER. Advancing the story : broadcast journalism in a multimedia world. 2nd ed. Washington: CQ Press, 2012, xxxi, 380. ISBN 9781608717149. info
- THOMPSON, Rick. Writing for broadcast journalists. 2nd ed. New York: Routledge, 2010, viii, 192. ISBN 9780415581684. info
- ŠMÍD, Milan a Ludmila TRUNEČKOVÁ. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 205 s. ISBN 9788024616612. info
- Broadcast journalism : a critical introduction. Edited by Jane Chapman - Marie Kinsey. New York, NY: Routledge, 2008, x, 278. ISBN 9780415441551. info
- TUGGLE, C. A., Forrest CARR a Suzanne HUFFMAN. Broadcast news handbook : writing, reporting, and producing in a converging media world. 2nd ed. Boston: McGraw-Hill, 2004, 284, 26. ISBN 0072853514. info
- Metody hodnocení
- Podmínky pro zápočet: účast minimálně na 10 seminářích, vypracování 2/3 úkolů. Závěrečný test se bude skládat ze tří praktických úkolů, které budou vycházet ze cvičení v hodinách či domácí přípravy.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/ZUR289