ZUR356 Sociální media - teorie a praxe

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Michal Kašpárek (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 17:00–18:30 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Posluchači a posluchačky se naučí nahlížet na fenomén sociálních médií kriticky, zároveň se ovšem stanou imunními vůči všeobecné morální panice. O praktické zkušenosti s prací se sociální médii při tvorbě zpravodajství se v samostatné hodině podělí zvláštní host Ondřej Schneider z České televize. Krom toho si ukážeme různé praktické nástroje a hacky.
Osnova
  • Tematické okruhy a ORIENTAČNÍ seznam četby:

  • Veřejnoprávní internet, soukromý internet:
  • 1. a 2. kapitola a závěr knihy People's Platform (Astra Taylor)
  • 3. a 4. kapitola knihy Od nuly k jedničce (Peter Thiel)
  • 5. kapitola knihy Who Owns the Future (Jaron Lanier)
  • http://fusion.net/story/244545/famous-and-broke-on-youtube-instagram-social-media/
  • http://www.lupa.cz/clanky/media-verici-v-zazrak-na-facebooku-by-se-mela-poucit-z-osudu-zyngy/#utmsource=rss&utmmedium=text&utm_campaign=rss

  • Sociální sítě jako nástroj dohledu:

  • Zygmunt Bauman a David Lyon: Tekutý dohled (hlavní text)
  • http://www.independent.co.uk/news/world/asia/china-surveillance-big-data-score-censorship-a7375221.html (pro doplnění)
  • 5. kapitola knihy Future Crimes (Marc Goodman) (pro doplnění)
  • seriál Black Mirror, epizoda Nosedive (S03E01) (nepovinné)
  • https://arstechnica.com/tech-policy/2017/02/us-visitors-may-have-to-reveal-social-media-passwords-to-enter-country/

  • Velká data, velké problémy:

  • úvod knihy Dataclysm
  • http://a2larm.cz/2017/02/data-jez-obratila-svet-vzhuru-nohama/
  • http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/320737-facebook-trumpovi-volby-nevyhral
  • https://www.youtube.com/watch?v=_2ku9E7swr4

  • Sociální sítě a tzv. „post-truth“ éra:

  • https://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html
  • https://www.theguardian.com/media/2016/jul/12/how-technology-disrupted-the-truth
  • https://www.novinky.cz/kultura/salon/428452-ondrej-slacalek-mluvme-o-predpravde.html

  • Sociální sítě, gender, intimita:

  • http://thenewinquiry.com/essays/how-to-win-tinder/
  • http://thenewinquiry.com/essays/tinderization-of-feeling/

  • Sdílená ekonomika:

  • https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/
  • https://hbr.org/2015/01/the-sharing-economy-isnt-about-sharing-at-all
  • https://hbr.org/2014/10/how-uber-and-the-sharing-economy-can-win-over-regulators
  • http://navolnenoze.cz/blog/hotel/

  • Zločin na síti a ochrana soukromí:

  • https://www.wired.com/2015/04/silk-road-1/
  • https://www.wired.com/2015/05/silk-road-2/
  • https://www.wired.com/2014/10/content-moderation/

  • Jak tvořit atraktivní obsah:

  • ?

  • Praktické věci

  • pokročilé hledání na FB
  • Web Archive
  • Buffer
  • Trello
  • Basecamp
  • GitHub
  • WolframAlpha

  • Pojmy

  • long tail / dlouhý chvost
  • přirozený monopol
  • síťový efekt
  • prekarizace
  • umělá inteligence, neuronové sítě, strojové učení
  • deep web
  • dark net
  • bitcoin
  • tramvajové dilema
  • stalking
Výukové metody
Očekávejte semináře vyžadující aktivní zapojení v debatách.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu jsou následující:


I. Četba zadaných textů.


Tu potvrdíte tím, vždy že do pondělí 12.00 pošlete na můj mail krátký výcuc ze zadaných kapitol či článků. Na hodině jsem vám slíbil poslat ukázku, jak by to mělo vypadat, ale nakonec mi přijde nejschůdnější dát vám alespoň zkusmo svobodu: pište to tak, aby to bylo užitečné pro vás samotné, až se za pět let k materiálům vrátíte a budete si chtít znalosti osvěžit. Mně osobně vyhovuje vykopírovat/vytučnit si několik stěžejních pasáží. Někdo si rád obsah textu shrne vlastními slovy. Další preferují malování myšlenkových map. Prozatím mi tedy postačí dostat do pošty jakýkoliv důkaz, že jste se s texty nějak popasovali, a teprve kdyby byla první várka hodně mimo, zavedeme si striktnější pravidla.


Nějakou zadanou četbu dostanete každý týden. Za semestr máte každý nárok na to dvakrát přešvihnout deadline bez udání důvodu – každému občas vstoupí do cesty kocovina nebo levné letenky. Pokud od vás nebudu mít na konci semestru kompletní výpisky, nebo pokud nebudu mít třetí a případná další přešvihnutí termínu omluvená lékařem či podobnou autoritou, zápočet vám neudělím. Nebylo by to fér ke kolegům, kteří svoje povinnosti plnili svědomitě.


II. Jedna prezentace novinky ze světa sociálních sítí během semestru.


Stačí pár minut a nemusíte (ovšem můžete!) mít slajdy. Ocením, když si kromě prostého konstatování faktů připravíte nějaký svůj komentář, nebo alespoň vysvětlíte, proč vám to přijde podstatné.


Prezentace si rozdělujeme vždy hodinu dopředu. Kdyby tento systém nefungoval, uděláme si rozpis v Dokumentech Google. Některé zdroje, ze kterých můžete čerpat inspiraci:


  • http://www.mediar.cz/


  • http://ihned.cz/socmed


  • http://www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/


  • https://twitter.com/newsyc50


  • http://www.telegraph.co.uk/social-media/, http://www.theguardian.com/media/social-media aj.


  • III. Závěrečná práce.


    Podobu upřesníme na první hodině.


    IV. Docházku hlídat zpočátku nebudu, protože mi to přijde nedůstojné a nestojím o přítomnost posluchačů, kteří by přišli jen z musu a koukali se celou dobu z okna. Vyhrazuji si ale právo kdykoliv v průběhu semestru toto opatření zavést.


    Aby to bylo jasné: výpisky z četby mi budete posílat bez ohledu na to, zda se hodiny fyzicky zúčastníte, nebo ne. Vyhrazuji si právo zavést během semestru větší nároky na výpisky těch z vás, kteří do hodiny nezavítají a texty se mnou a svými kolegy neprodiskutují.

    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2019.