PST449 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 13:30–16:45 Aula; a Út 24. 4. 8:00–12:00 M011
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student na konci kurzu bude schopen vyjmenovat a identifikovat specifika psychoterapie dětí a adolescentů; diskutovat možnosti a limity jednotlivých psychoterapeutických škol při práci s touto cílovou skupinou
Osnova
  • Přehled problematiky a relevantní literatura
  • Cíle psychoterapeutické práce
  • Historický exkurz
  • Terapeutický proces a terapeutická změna
  • Přínosy a limity jednotlivých psychoterapeutických škol
  • Integrace ano či ne?
  • Dovednosti dětského psychoterapeuta
  • Terapie hrou
Literatura
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání : psychoanalytický přístup. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 154 s. ISBN 9788024721316. URL info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
  • RONEN, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích :kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Translated by Petr Možný. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-370-6. info
Výukové metody
přednášky, semináře a kazuistické studie
Metody hodnocení
Zkouška má dvě části. První část tvoří písemný test, druhou část pak závěrečná práce, která kriticky diskutuje postupy dvou vybraných psychoterapeutických přístupů při terapii kokrétní problematiky dětí a dospívajících.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2019.