FSS:SPR221 SPR a informační technologie - Informace o předmětu
SPR221 Sociální práce a informační a komunikační technologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Markéta Geregová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vladislava Vondrová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- SPR103 Teorie a metody SPSP && SPR113 Praxe I
SPR103 & SPR113 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvoj odborné výbavy a porozumění tomu, jak ICT mohou ovlivňovat životní situace jedinců i skupin a sociální práci jako profesi.
- Osnova
- Předmět se věnuje následujícím tématům:
- digitalizace a informatizace jako aspekty soudobé společnosti
- informační a komunikační technologie jako nový prostor pro intervence sociálních pracovníků
- koncepty: informační chudoba, digital divide, digitální exkluze
- praktické příklady, jak se do výkonu sociální práce v soudobé společnosti promítají informační a komunikační technologie (podoby online poradenství a dalších možnosti využití informačních technologií v sociální práci) Kurz má následující strukturu: problémy, které ICT mohou způsobovat, dopady na jednotlivé cílové skupiny, možná řešení, podoby sociální práce s využitím ICT.
- Literatura
- povinná literatura
- • Boyd, D. 2007. “Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publicsin Teenage Social Life.” MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity, and Digital Media Volume (ed. David Buckingham). Cambridge, MA: MIT Press,
- • Schalken, F., et al. 2008. Handbook for Implementing Online Counselling: Setting Up a Child Helpline via the Internet. Crijns Uitgeefprojecten, Amsterdam: e-hulp.nl.
- • Fukkink, R., Hermanns, J. 2007. Children’s Experiences with the Kindertelefoon: Telephone Support Compared to Chat Support. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut van de Faculteit der Maatschappij, pp. 1–3, 7–14, 59–68.
- • Havlíková, J. 2015. Role informačních a komunikačních technologií a služeb asistovaného života při podpoře stárnutí v přirozeném prostředí. In: Kubalčíková K. a kol. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. MUNIPress, Brno, pp. 69–8
- • Sassi, S. 2005. Cultural Differentiation or Social Segregation? Four Approaches to the Digital Divide. New Media & Society, 7 (5), pp. 684–700.
- • Horská, B., Lásková, A., Ptáček, L. 2010. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: SLON.
- • Cawkell, T. 2001. Sociotechnology: The Digital Divide. Journal of Information Science, 27 (1), 55-60.
- • Clough, R., Leamy, M., Miller, V., Bright, L. 2004. Housing Decision in Later Life. New York¸ Palgrave, pp. 45–63.
- VONDROVÁ, Vladislava. Digitální exkluze: dimenze sociální exkluze v informační společnosti. Časopis sociální práce|Sociálna práca. 2014, roč. 14, č. 3, s. 81-101. ISSN 1213-6204. URL info
- Výukové metody
- přednáška, četba, diskuze, příprava průběžných úkolů, závěrečná esej
- Metody hodnocení
- Předpokladem ukončení předmětu je aktivita v průběhu kurzu, plnění dílčích úkolů, průběžná četba zadané literatury (tvoří 50% hodnocení) a kladné hodnocení závěrečné eseje (tvoří 50% hodnocení).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/SPR221