FSS:ZURn6301 Výzkumný projekt - Informace o předmětu
ZURn6301 Výzkumný projekt
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/3/0. 8 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Alena Pospíšil Macková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 20. 2. 12:00–13:40 AVC, Čt 27. 2. 12:00–13:40 AVC, Čt 5. 3. 12:00–13:40 AVC, Čt 12. 3. 12:00–13:40 AVC, Čt 19. 3. 12:00–13:40 AVC, Čt 26. 3. 12:00–13:40 AVC, Čt 2. 4. 12:00–13:40 AVC, Čt 9. 4. 12:00–13:40 AVC, Čt 23. 4. 12:00–13:40 AVC, Čt 30. 4. 12:00–13:40 AVC, Čt 7. 5. 12:00–13:40 AVC, Čt 14. 5. 12:00–13:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je vybavit studující schopnostmi a dovednostmi tak, aby byli schopni navrhnout vlastní projekt kvantitativního nebo kvalitativního empirického výzkumu. Kurz provede studující jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby výzkumného tématu přes formulaci výzkumného problému, specifikaci výzkumného cíle a výzkumné otázky, formulaci hypotéz, operacionalizaci, až po volbu metody a výběr výzkumného souboru (včetně problému reprezentativity). Současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci a výzkumnice nejčastěji setkávají. V průběhu kurzu budou studující zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému budou věnovány praktické workshopy v průběhu semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- Znát hlavní fáze empirického výzkumu
- Rozumět důležitosti výzkumného designu
- Znát hlavní stavební bloky výzkumného projektu
- Umět navrhnout vlastní výzkumný projekt a obhájit své metodologické volby - Osnova
- 1. Design empirického výzkumu. Tvorba výzkumného projektu a jeho hlavní části.
- 2. Výzkumné téma a výzkumný problém. Sociální a akademická relevance výzkumu.
- 3. Workshop I.
- 4. Teoretický kontext výzkumu. Práce s literaturou.
- 5. Cíl výzkumu a výzkumné otázky.
- 6. Workshop II.
- 7. Hypotézy, jejich zdůvodňování a testování.
- 8. Konceptualizace a operacionalizace.
- 9. Workshop III.
- 10. Volba výzkumné strategie, metody a techniky sběru dat.
- 11. Volba výzkumného souboru. Reprezentativita, validita, reliabilita.
- 12. Měření, práce s daty, typy proměnných.
- Literatura
- RAGIN, Charles C. a Lisa M. AMOROSO. Constructing social research : the unity and diversity of method. Third edition. Los Angeles: Sage, 2019, xii, 217. ISBN 9781483379302. info
- BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xxiv, 566. ISBN 9781305104945. info
- CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. International student editio. Los Angeles: Sage, 2014, xxix, 273. ISBN 9781452274614. info
- The handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 2nd ed. New York: Routledge, 2012, xii, 431. ISBN 9780415609661. info
- BLAIKIE, Norman W. H. Designing social research : the logic of anticipation. 2nd ed. Cambridge: Polity Press, 2010, ix, 298. ISBN 9780745643380. info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- DAVIES, Máire Messenger a Nick MOSDELL. Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Jaipur: Rawat publications, 2006, 202 s. ISBN 8131601005. info
- BERTRAND, Ina a Peter HUGHES. Media research methods : audiences, institutions, texts. New York: Palgrave Macmillan, 2005, x, 286. ISBN 0333960955. URL info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, četba
- Metody hodnocení
- zpracování vlastního výzkumného projektu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/ZURn6301