SOCn4001 Teoretická sociologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! SOC661 Teor. sociologie
Základní znalost obecné sociologické teorie a metodologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: se orientovat v základních paradigmatech a tématech současné sociologické teorie; • porozumět a vysvětlit klíčové koncepty a výkladové schémata, které se v sociologických paradigmatech uplatňují a činí z nich výzkumné programy pro empirické analýzy; • rozeznávat interpretační možnosti jednotlivých paradigmat a jejich klíčových konceptů při analýze konkrétních sociálních problémů; • identifikovat a formulovat sociální problémy v sociologickém jazyce, zasazovat je do obecného sociologického konceptuálního rámce • interpretovat výsledky různých typů empirických výzkumů s ohledem na širší sociální souvislosti a jejich specifická zadání.
Výstupy z učení
Znalost základního konceptuálního aparátu současné teoretické sociologie. Schopnost kritické interpretace sociálních jevů. Schopnost kritické aplikace sociologických výkladů pro vlastní analytickou práci.
Osnova
  • (Na 11. a 12. týden připadá státní svátek. Program kursu bude podle toho upraven.)
  • 1. Vědění (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 1-38.
  • 2. Realita a utopie (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 39-88.
  • 3. Význam (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 89-122.
  • 4. Interpretativní vysvětlení (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s.123- 171.
  • 5. Kulturně vnímavá sociologie (RM)
  • Geertz, Clifford: “Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury”. In: Geertz, Clifford. 2000. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: SLON. (str. 13-42)
  • 6. Politika vysvětlování a metafora sítí (RM)
  • Latour, Bruno. 1988. “The Politics of Explanation: An Alternative.” In: S. Woolgar, Steve (Ed.). 1988. Knowledge and Reflexivity: New Frontiers in the Sociology of Knowledge. London: Sage.
  • Biler, Stanislav. 2020. „Lékařům potlesk, miliardářům miliardy a dětem spálenou zemi.“ In: Alarm, 18. 5. 2020 (https://a2larm.cz/2020/05/lekarum- potlesk-miliardarum-miliardy-a-detem-spalenou-zemi/)
  • 7. Čtecí týden – výuka neprobíhá (předepsáno je samostatné studium delšího Wagnerova textu k následujícím dvěma seminářům)
  • 8. Historický proces modernizace a jeho sociologické parametry (RM)
  • Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. London: Routledge. s. 3-69.
  • 9. Krize a mody modernity (RM)
  • Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. London: Routledge. s. 73-193.
  • 10. Algoritmické formátování řádu (RM)
  • Burrell, Jenna & Fourcade, Marion. 2021. “The Society of Algorithms”. In: Annual Review of Sociology, 2021, 47, 213-237.
  • 11. Sociální vědy v biologickém věku (RM)
  • Rose, Nikolas & Abi-Rached, Joelle. 2014. "Governing through the Brain. Neuropolitics, Neuroscience and Subjectivity". In: Cambridge Anthropology, 32(1), Spring 2014: 3-23.
  • 12. Nová sociologie afektu a emocí (RM)
  • Slaby, Jan & Mühlhoff, Rainer & Wüschner, Philipp. 2017. “Affective Arrangements”. In: Emotion Review, 1 –10. https://doi.org/10.1177/1754073917722214
  • 13. Povaha objektivity sociologického bádání: normativní obrat a současné výzvy (RM)
  • Weber, Max: „’Objektivita ‘sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“. In: Weber, Max. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. (str. 7-63)
Literatura
    povinná literatura
  • REED, Isaac. Interpretation and social knowledge : on the use of theory in the human sciences. Chicago: The University of Chicago Press, 2011, 194 s. ISBN 9780226706740. info
  • WAGNER, Peter. A sociology of modernity : liberty and discipline. New York: Routledge, 1994, xv, 267. ISBN 0415081866. info
  • Biler, Stanislav. 2020. „Lékařům potlesk, miliardářům miliardy a dětem spálenou zemi.“ In: Alarm, 18. 5. 2020 (https://a2larm.cz/2020/05/lekarum- potlesk-miliardarum-miliardy-a-detem-spalenou-zemi/)
  • Slaby, Jan & Mühlhoff, Rainer & Wüschner, Philipp. 2017. “Affective Arrangements”. In: Emotion Review, 1 –10. https://doi.org/10.1177/1754073917722214
  • Burrell, Jenna & Fourcade, Marion. 2021. “The Society of Algorithms”. In: Annual Review of Sociology, 2021, 47, 213-237.
  • Latour, Bruno. 1988. “The Politics of Explanation: An Alternative.” In: S. Woolgar, Steve (Ed.). 1988. Knowledge and Reflexivity: New Frontiers in the Sociology of Knowledge. London: Sage.
  • Rose, Nikolas & Abi-Rached, Joelle. 2014. "Governing through the Brain. Neuropolitics, Neuroscience and Subjectivity". In: Cambridge Anthropology, 32(1), Spring 2014: 3-23.
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 stran. ISBN 8085850893. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, průběžné pisemné práce.
Metody hodnocení
Podmínky úspěšného absolvování kursu

Pravidelná aktivní účast ve výuce
Povoleny jsou maximálně dvě absence během semestru. Není-li studující s to zúčastnit se výuky, odevzdává rozšířenou verzi přípravy, tj. zpracování předepsaného textu (viz níže). Za každou další absenci studující vypracuje (vedle rozšířené přípravy) dodatečný úkol.

Pravidelná písemná příprava na semináře (position papers).
Pro každý seminář studující připravují poznámky (přípravy) ke všem předepsaným textům. V nich identifikují základní argumenty, souvislosti, nejasnosti a klíčové otázky, jež texty navozují, případně i způsoby, jakými se vztahují k již dříve projednaným textům. Přípravy slouží především jako východisko a opora pro poučenou a věcně orientovanou seminární diskusi. Samy zároveň připravují studující k závěrečné zkoušce.
Rozsah přípravy je minimálně 3600 znaků včetně mezer (2 normostrany). Přípravy vkládají do příslušné složky Odevzdávárny v Informačním systému nejpozději do 14:00 v den konání příslušného semináře.
V případě neúčasti na semináři studující odevzdá do příslušné složky rozšířený rozbor předepsaného textu o rozsahu minimálně 5400 znaků.

Závěrečná písemná práce.
Závěrečná práce se vypracovává v kritické součinnosti s GPT. Téma volí studující tak, aby korespondovalo s jedním ze sociologických problémů probíraných v seminářích. GPT k němu vygeneruje osnovu (cca 300 slov) a studující následně komentuje (doplňuje, ilustruje, kritizuje apod.) každý vygenerovaný paragraf zvlášť tak, aby celek představoval souvislý narativ. Využije k tomu pět tematicky relevantních akademických textů (z předních akademických sociologických periodik), z nichž dva nebo tři vybírá příslušný vyučující a další dva nebo tři studující. Práce musí obsahovat přímé citace ze všech zvolených textů. Celkový rozsah práce je 1800-2000 slov.
Osnova bude vygenerovaná v angličtině. Studující ji přeloží do svého mateřského jazyka, budou-li v tomto jazyce vypracovávat celý text. Anebo mohou napsat celý text v angličtině. V obou případech věnují zvýšenou pozornost gramatické a stylistické úrovni vlastního textu.

Závěrečná zkouška
Koná se v jedné z počítačových učeben a trvá 60 minut. Závěrečná zkouška může být doplněna průběžnou kontrolou studia ve formě on-line testu během čtecího týdne.
Informace učitele
Kreditová zátěž v hodinách

Kontaktní výuka: 24 hodin
Samostudium – četba a vypracování písemných příprav: celkem 180 Odin
Vypracování závěrečné písemné práce: 50 hodin
Opakování látky ke zkoušce: 46 hodin
Celkem: 300 hodin studia


Bodové hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studující získat minimálně 60 bodů ze 100:
100-89 bodů A
88-80 bodů B
79-72 bodů C
71-66 bodů D
65-60 bodů E
59 a méně bodů F
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.