VPLn8898 Metodologie závěrečné práce

Fakulta sociálních studií
jaro 2026
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Martina Nedomová, DiS. (přednášející)
Mgr. Blanka Farkašová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Předmět VPLn8898 zapisují studenti tři semestry před ukončením standardní doby studia (tj. obvykle ve 2. semestru magisterského studia). Výuka předmětu probíhá dle stanoveného harmonogramu: jedno setkání s vyučujícími na začátku semestru (2 vyučovací hodiny) a individualizované konzultace s vyučujícími kurzu v polovině semestru. Na začátku semestru si studenti zvolí vedoucího práce, s nímž průběžně konzultují téma a cíle práce. Dle stanoveného harmonogramu zpracují tzv. Šablonu pro tvorbu závěrečné práce, podle níž vedoucí práce zanese téma do informačního systému a vloží zadání závěrečné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: 1) seznámit studenty s postupem psaní závěrečné práce a s teoretickými, metodologickými a formálními požadavky, které jsou na závěrečnou práci kladeny; 2) poskytnout studentům podporu při formulaci konkrétního záměru (projektu) závěrečné práce.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti: - mít domluveného vedoucího práce, - mít formulován cíl své závěrečné práce a tím vytvořeny předpoklady pro absolvování předmětu Konceptualizace v následujícím semestru, - chápat podstatu procesu psaní závěrečné práce, - mít základní orientaci v klíčových prvcích závěrečné práce, - znát očekávání všech vyučujících (garantů předmětu i vedoucích prací) ohledně obsahu a formy závěrečné práce.
Osnova
  • Předmět je věnován následujícím tématům:
  • 1. Formální procedura přípravy závěrečné práce: předměty závěrečné práce, nalezení vedoucího závěrečné práce a postup spolupráce, formulace cílů práce prostřednictvím tzv. šablony.
  • 2. Charakteristiky závěrečné práce: typy závěrečných prací, kritéria hodnocení závěrečných prací, struktura a design závěrečné práce, etika výzkumu a anonymizace, prevence plagiátorství, formální náležitosti práce.
Literatura
  • BABBIE, Earl R. The practice of social research. Fourteenth edition. Boston: Cengage Learning, 2016, xxiv, 566. ISBN 9781305104945. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 9788073674854. info
  • BRYMAN, Alan. Social research methods. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2008, xiii, 748. ISBN 9780199202959. info
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. 1. vyd. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 978-80-7367-468-7. info
  • NEUMAN, W.L. Basics of Social Research. Qualitative and Quantitative Approaches. Boston: Pearson Education, 2006. ISBN 978-0-205-48437-9. info
  • ALSTON, Margaret a Wendy BOWLES. Research for social workers : an introduction to methods. 2nd ed. London: Routledge, 2003, ix, 334. ISBN 0415307236. info
  • PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2002, xxiv, 598. ISBN 0761919716. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
Výukové metody
Předmět zahrnuje počáteční přednášku a seminář seznamující studenty a) s procesem tvorby závěrečné práce a b) s charakteristikami závěrečné práce. Dále v předmětu probíhají individualizované konzultace s vyučujícími (v polovině semestru) a vedoucími závěrečných prací (průběžně).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem absolvování je účast na počáteční přednášce a semináři (dvě vyučovací hodiny), průběžné konzultování záměru závěrečné práce s vedoucím a odevzdání tématu a cílů závěrečné práce v podobě tzv. šablony. V ní studenti formulují sociální/organizační problém, který chtějí prostřednictvím své závěrečné práce řešit, naznačí aktuální stav poznání tohoto problému a navrhnou a zdůvodní poznávací cíl své závěrečné práce.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2026/VPLn8898/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025, podzim 2025.