PSY152 Úvod do studií budoucnosti

Fakulta sociálních studií
podzim 2000
Rozsah
výuka probíhá blokově. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zbyšek Mohaupt (přednášející)
Garance
Mgr. Zbyšek Mohaupt
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Magdalena Valášková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Futurologie aneb pohledy do budoucna ?
  • (Čas a jeho prožívání, budoucnost, věda a intuice, metody modelování budoucnosti, věštby, proroctví, utopie, astrologie, prognózy, vize, sci-fi, příprava lidí na budoucnost, vizionářská imaginace, strach z budoucnosti, naděje ...)
  • 2. Budoucnost vesmíru - planety Země - života aneb odkud přijde katastrofa ?
  • (Kosmologické vize, Velký krach či mrazivý vesmír, život Gaii, evoluce, ekosystémové změny, globální ekologické katastrofy, ohrožená biodiverzita i člověk jako druh, sobecký gen, bod Omega, ekogramotnost ...)
  • 3. Globální změny a vývoj civilizací aneb jaký může být svět za 100 let ?
  • (Megatrendy, hrozby, problémy, naděje, sociokulturní trendy, hybné síly, civilizační konflikty, budoucnost organizací, společnost versus jedinec, postavení ženy, role vědy ...)
  • 4. Tématická tvůrčí dílna.
  • 5. Rozvoj nových technologií aneb jak naučit roboty zpívat ?
  • (Informační a komunikační technologie, mikroelektronika, robotika, průmysl nových materiálů, biotechnologie, alternativní zdroje energie, pozemská a kosmická doprava, bionika, urbanistika budoucnosti, osídlování vesmíru, umělá inteligence ...)
  • 6. Rozvoj lidského potenciálu aneb kdy se staneme nesmrtelnými ?
  • (Adaptační schopnosti člověka, skryté možnosti, seberozvoj, kreativita, transformační techniky, změněné stavy vědomí, dlouhověkost a nesmrtelnost, mutanti a nová rasa, klonování a eugenika, kyborg, android, genetické transformace ...)
  • 7. Rozvoj vzájemného dorozumívání aneb čím pozdravit Marťana?
  • (Komunikace mezi lidmi, živými tvory, s přírodou, s mimozemskou civilizací, s vesmírným vědomím, parapsychologické fenomény, kolektivní formy dorozumívání a rozhodování ...)
  • 8. Tématická tvůrčí dílna.
  • 9. Soužití lidí v budoucnosti aneb přežije rodina příští století ? (Partnerské svazky, dočasná manželství, rodina, IVF, plození a výchova dětí, profesionální rodiče, komunitní a mezigenerační soužití, individualismus, životní hodnoty, soužití lidí s civilizací inteligentních strojů ...)
  • 10. Vzdělávání v budoucím čase aneb koho co jak a kde učit ?
  • (Životní know-how, nový vzdělávací systém, nové formy, obsah učiva, příprava na budoucí profese, nová role učitele, osnovy pro budoucnost, vícegenerační vzdělávání, emoční a funkční gramotnost, specifické osnovy pro život v kosmu ...)
  • 11. Využití volného času aneb proč na dovolenou do virtuálních světů ?
  • (Nové sporty, interaktivní umění, cestování v čase i prostoru, kolektivní a individuální zábava, rozvoj individuálních uměleckých schopností, relaxace v kybersvětě a virtuální světy, domácí multimediální park ...)
  • 12. Tématická tvůrčí dílna. Závěrečná anketa. Dárek pro příští století.
Literatura
  • Tuma,M.: Prognostika. (Skriptum) Košice, Univerzita P.J.Šafárika 1992.
  • NAISBITT, John a Patricia ABURDEN. Megatrendy 2000 :desať nových smerov na deväťdesiate roky. 1. vyd. Bratislava: Bradlo, 1992, 324 s. ISBN 80-7127-050-4. info
  • TOFFLER, Alvin. Šok z budoucnosti. Translated by Stanislav Mundil. 1. vyd. Praha: Práce, 1992, 284 s. ISBN 80-208-0160-X. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, jaro 2002.