SPP205 Logoterapie a existenciální analýza

Fakulta sociálních studií
podzim 2000
Rozsah
1/2/0. 5 kr. 2 původní kredity. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Předpokladem absolvování kurzu je vysoká motivace a zájem o problematiku sociální práce s lidmi, kteří nejsou schopni sociálního fungování, protože ve své životní situaci nedokáží identifikovat smysl. Předpokládám, že si studenti kurz zapíší až po absolvování kurzů "Teorie a metody sociální práce" a "Odborné praxe a supervize I".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s existenciální analýzou a logoterapií. V jeho průběhu budou prezentovány základní logoterapeutické koncepty a pracovní postupy. Studenti si však osvojí nejen znalostní stránku existenciálního přístupu, ale budou si moci osvojit logoterapeutickou optiku také sebezkušenostní formou. V kurzu se budou kombinovat přednášky s výcvikovými prvky.
Osnova
  • 1. týden: Úvod do logoterapie a existenciální analýzy (existenciální tradice, základní pojmy a východiska, logoterapie a jiné školy). 2. týden: Pojetí smyslu v logoterapii (smysl života, vyšší smysl, hodnoty, fáze hledání smyslu, kdo jsem já?). 3. týden: Svoboda a odpovědnost (dimenzionální ontologie, determinanty života, utrpení). 4. týden: Životní fáze a smysl I (dospívání a hledání smyslu). 5. týden: Životní fáze a smysl II (produktivní věk a hledání smyslu, práce v lidském životě). 6. týden: Životní fáze a smysl III (stáří). 7. týden: Láska v lidském životě (láska jako naplnění smyslu, zneužitá láska, láska a partnerství, rodina). 8. týden: Logoterapie a psychická onemocnění (deprese, neurózy, schizofrenie). 9. týden: Závislosti a jejich léčba (alkohol, drogy). 10. týden: Krize: (fáze krize, sebevražedné jednání). 11. týden: Logoterapeutické techniky (modulace postoje, paradoxní intence, dereflexe). 12. týden: Logoterapie v rodinném poradenství (sociální práce s párem, sociální práce se skupinou). 13. týden: Logotest a jeho použití
Literatura
  • FRANKL, Viktor Emil. Teorie a terapie neuróz : [úvod do logoterapie a existenciální analýzy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 171 s. ISBN 8071697796. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996, 237 s. ISBN 8085319500. info
  • LUKAS, Elisabeth S. I tvoje utrpení má smysl : logoterapeutická útěcha v krizi. Translated by Jarmila Vašíčková. Brno: Cesta, 1998, 191 s. ISBN 8085319799. info
  • LUKAS, Elisabeth. Logoterapie ve výchově. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 207 s. ISBN 80-7178-180-0. info
  • LUKAS, Elisabeth S. LOGO-TEST : zkouška k měření "prožívané smysluplnosti" a "existenciální frustrace". Translated by Karel Balcar. Chrudim: Mach, 1992, 20 dotazn. info
  • VAŠÍČKOVÁ, Jaroslava. Mládež a volný čas způsob trávení volného času v souvislosti s prožíváním smyslu z hlediska logoterapie. Edited by Pavel Navrátil. Brno: [s.n.], 1999, 63 s. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek, cvičení, sebezkušenostních seminářů, hraní rolí, imaginací atp. Zápočet se uděluje za 80 % docházku, aktivní účast v semináří, odevzdání všech písemných prací a zvládnutí závěrečného testu, který ověřuje znalost základní logoterapuetické literatury.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurz je vypsán pouze pro 16 studentů. V případě většího zájmu, rozhoduje motivace, dosavadní znalosti logoterapie a praktická zkušenost s její aplikací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.