FSS:SPP205 Logoterapie - Informace o předmětu
SPP205 Logoterapie a existenciální analýza
Fakulta sociálních studiípodzim 2004
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Marie Žižlavská - Rozvrh
- Po 10:00–13:30 J22
- Předpoklady
- Předpokladem absolvování kurzu je vysoká motivace a zájem o problematiku sociální práce s lidmi, kteří nejsou schopni sociálního fungování, protoze ve své zivotní situaci nedokází identifikovat smysl. Předpokládám, ze si studenti kurz zapísí az po absolvování kurzů "Teorie a metody sociální práce" a "Odborné praxe a supervize I".
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl seznámit studenty s existenciální analýzou a logoterapií. V jeho průběhu budou prezentovány základní logoterapeutické koncepty a pracovní postupy. Studenti si vsak osvojí nejen znalostní stránku existenciálního přístupu, ale budou si moci osvojit logoterapeutickou optiku také sebezkusenostní formou. V kurzu se budou kombinovat přednásky s výcvikovými prvky.
- Osnova
- 1. Motivační dopis 2. Představení kurzu a účastníků, výběrové pohovory Úvod do logoterapie a existenciální analýzy 3. A) Diagnostika v logoterapii B) Hodnoty a smysl zivota 4. Sebehodnota a zivotní smysl 5. Svědomí a hledání smyslu 6. Práce a hledání smyslu 7. Věk a hledání smyslu 8. Zdraví a smysl zivota 9. Krizová intervence v logoterapii 10. Láska (rodina) 11. a) Logoterapeutická imaginace b) Existenciální analýza snů c) Logoterapie a duchovní zivot 12. Závěrečný esej
- Literatura
- FRANKL, Viktor Emil. Teorie a terapie neuróz : [úvod do logoterapie a existenciální analýzy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 171 s. ISBN 8071697796. info
- FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996, 237 s. ISBN 8085319500. info
- LUKAS, Elisabeth S. I tvoje utrpení má smysl : logoterapeutická útěcha v krizi. Translated by Jarmila Vašíčková. Brno: Cesta, 1998, 191 s. ISBN 8085319799. info
- LUKAS, Elisabeth. Logoterapie ve výchově. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 207 s. ISBN 80-7178-180-0. info
- LUKAS, Elisabeth S. LOGO-TEST : zkouška k měření "prožívané smysluplnosti" a "existenciální frustrace". Translated by Karel Balcar. Chrudim: Mach, 1992, 20 dotazn. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Existenciální analýza a logoterapie jako model sociální práce s adolescenty. Brno: Fakulta sociálních studií MU, 2000, 220 s. Disertační práce. info
- NAVRÁTIL, Pavel. Existenciální analýza a logoterapie jako model sociální práce s adolescenty. Brno: Fakulta sociálních studií MU, 2000, 220 s. Disertační práce. info
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou přednásek, cvičení, sebezkusenostních seminářů, hraní rolí, imaginací atp. Zápočet se uděluje za 80 % docházku, aktivní účast v semináří, odevzdání vsech písemných prací a zvládnutí eseje, který ověřuje znalost základní logoterapuetické literatury.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;obdobi=2382;kod=SPP205;dok=1423:SPP205
Kurz je vypsán pouze pro 16 studentů. V případě větsího zájmu, rozhoduje motivace, dosavadní znalosti logoterapie a praktická zkusenost s její aplikací. NA PRVNÍ HODINU JE TŘEBA PŘINÉST MOTIVAČNÍ DOPIS!! TÉMATA PÍSEMNÝCH REFLEXÍ (NA KAZDOU HODINU SI STUDENT PŘIPRAVÍ NA ZÁKLADĚ REFLEXE ZADANÉ LITERATURY PÍSEMNOU REFLEXI) Motivační dopis (proč mám zájem, čím mohu dokladovat svůj dosavadní zájem) 1. V čem je podle Frankla rozdíl mezi logoterapií a psychoanalýzou? 2. Je můj zivot smysluplný? 3. Které hodnoty tvoří pilíř mého zivota? 4. V čem je moje hodnota? 5. Jaké je moje svědomí? Ukazuje mi cestu ke smyslu? 6. Jak souvisí mé studium se smyslem mého zivota? 7. Jak se doposud měnilo pojetí mého smyslu zivota? Ztráta zdraví jako ztráta zivota 8. Setkal/-a jsem se s krizovou situací (osobní, v rodině, u přátel), ve které slo také o ztrátu smyslu? 9. Jaké zisky a ztráty (z) lásky jsem zazil/-a v mém zivotě? 10. Pokus o logoterapeutickou analýzu a) snu, b) zivotní situace, c) prozitku Témata závěrečného eseje: 1. Jak můze logoterapie pomoci nemocným a umírajícím? 2. Silné a slabé stránky logoterapie 3. Logoterapeutické inspirace do duchovního zivota 4. Existenciální frustrace jako činitel problémového jednání 5. Je logoterapeutická víra ve smysl opodstatněný předpoklad? 6. Hledání smyslu v mém zivotě - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2004/SPP205