PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
podzim 2001
Rozsah
1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. přednáška: Předmět pedagogické psychologie. Vývoj ped. ps. Vztahy ped. ps. k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura ped. ps. Vztahy mezi ped. ps., školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v ped. ps. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti. 2. přednáška: Metodologické otázky ped. ps. Vztah biologického a sociálního ve výchově. Otázka dědičnosti. Genotyp a fenotyp. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání. Koncepce v psychologii schopností. Struktura schopností. 3. přednáška: Učení. Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Vymezení a definice učení. Učení a paměť. Křivky učení. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. 4. přednáška: Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike (tři zákony učení). I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Geštalt-psychologie a teorie učení vhledem. 5. přednáška: Učení a motivace (impuls, incentiva, primární a sekundární motivace, motivátory a dissatisfaktory). Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference (specifický a nespecifický transfer). Opakování, zapomínání a mnemotechnika. 6. přednáška: Učení a inteligence. Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Bariéry tvořivosti. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. 7. přednáška: Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování.Individuální rozdíly v učení. Pojem "zóna nejbližšího rozvoje". Práce s chybou. Učení ve spirále (S. J. Bruner). Kognitivní styl. Styly učení. Psychologické otázky učiva a učebnice. Učení z textu. Programované učení. Psychologické základy didaktických zásad. 8. přednáška: Problém školního neprospěchu, resp. školní úspěch a neúspěch. Relativní neprospěch. Dificility. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. Centrální nervový systém a patologie učení (zejména LMD). Specifické vývojové poruchy učení. Pedagogicko-psychologické poradenství. 9. přednáška: Význam a úkoly psychohygieny. Režim práce a odpočinku. Aktivní a pasivní odpočinek. Význam přestávek v činnosti. Typy průběhu výkonnosti. Monotonie, psychické přesycení, únava (druhy únavy). Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. 10. přednáška: Psychologické otázky výchovy (přínos psychoanalýzy, individuální psychologie, behaviorismu, humanistické psychologie). Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologiecké otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Převýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. 11. přednáška: Konflikty, jejich typy a řešení. Situace frustrace a reakce a frustraci. Psychologie deprivace a subdeprivace. Agresivita a šikana. Psychologie zátěžových situací a jejich zvládání. Syndrom týraného dítěte. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Neurózy - pojem a základní klasifikace. Psychologické otázky delikvence mládeže. Problematika alkoholismu, kouření, drog a hráčství u dětí a mládeže. 12. přednáška: Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Anamnéza, diagnóza, prognóza a katamnéza. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Faktor pohlaví u žáků základních a středních škol. Pygmalion efekt. Koncepce aktivizujícího sebepojetí osobnosti žáka. Patologie osobnosti ve školním věku. 13. přednáška: Rodina - domov - škola. Školní třída jako sociální skupina. Řízení třídy. Sociální klima třídy. Role žáka. Interakce učitel - žák. Komunikace v pedagogické situaci. Verbální a nonverbální aspekt v pedagogické komunikaci. Pravidla pedagogické komunikace. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. 14. přednáška: Psychologie osobnosti učitele. Normativní přístup k učitelově osobnosti. Profesiografie učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Vztah učitele a žáka. Typologické systémy osobnosti učitele (koncepce Caselmannova, Doringova). Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Kontraindikace k výkonu učitelské profese. Antistresové programy a zdraví učitele. 15. přednáška: Psychologické otázky výchovných cílů. Koncepce zdravé osobnosti. Mezinárodní projekt "Zdravá škola". Pozitivní a negativní pojetí zdraví. Duševní zdraví. Význam prevence ve výchově. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
Literatura
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 381 s. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.