HEN402 Přehled environmentálních rizik

Fakulta sociálních studií
podzim 2003
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Doporučované ukončení: PZk. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Eva Danielová
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 J.301
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurz se otevírá při 5 a více přihlášených studentech.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Těžiště kurzu spočívá v tematicky orientovaných seminářích, připravených a vedených studenty. Samostudium a týmová práce tvoří nedílnou součást přípravy. Cílem kurzu je: - zlepšit schopnost rychle porozumět novému tématu a vystihnout jeho podstatu - ilustrovat komplexnost environmentálních problémů - kriticky zhodnotit opatření vedoucí ke snižování environmentálních rizik - umožnit studentům samostatné vystoupení a tím rozvinout schopnost ústní prezentace problému a použití audiovizuálních pomůcek - vytvořit předpoklady pro týmovou práci a umožnit aktivní zapojení všech účastníků semináře. Absolvování kurzu by studentům mělo umožnit: - akceptovat potřebu multidisciplinárního řešení environmentálních problémů - přistupovat k hodnocení přijatých řešení s pochopením souvislostí - pochopit podstatu diskutovaných environmentálních rizik - zlepšit schopnost individuální písemné a ústní komunikace - poznat klady i rizika týmové práce.
Osnova
  • Po úvodním bloku přednášek budou studenti rozděleni do devíti skupin, každá skupina bude zpracovávat samostatné téma pro seminář v rozsahu 60-70 minut + diskuse. Všichni příslušníci skupiny se budou aktivně podílet na prezentaci problému v průběhu semináře. Do 30.11. 2002 odevzdají všichni studenti esej na jedno z následujících témat: 1. Charakterizujte tři, podle Vašeho názoru nejzávažnější environmentální negativa a nejvýznamnější pozitiva, které byly jsou výsledkem činnosti minulých generací - 2 500 slov, uveďte zdůvodnění 2. Charakterizujte pět nejzávažnějších environmentálních rizik, se kterými žijete Vy osobně. Jsou dobrovolná nebo vynucená? Jak se vyrovnáváte s jejich existenci a možnými následky? - 2500 slov, 3. Stal/a jste se zaměstnancem magistrátu několikasettisícového města, Vaším úkolem je co nejvíce zvýšit podíl cestujích ve veřejné dopravě. Jaké budou Vaše priority, jaké postupy zvolíte, jaké mohou nastat problémy při řešení úkolu a jak se s nimi hodláte vyrovnat? - 2 500 slov, buďte co nejkonkrétnější. Rozvržení kurzu: 1. týden - Seznámení s problematikou a strukturou kurzu, rozdělení do seminárních skupin 2. týden - Přednáška - Charakter pojmu riziko, typy rizik, rizika a lidské zdraví, riziko a společnost. ČETBA: Slovic, P.: Perception of Risk. in: Löfstedt. R.E., Frewer, L.: The Earthscan Reader in Risk and Modern Society. London 1998, str. 31-43, FSS- 30-EART 3. týden - test, Přednáška - Strategie ochrany ŽP seminář I - Domácnost jako environmentální riziko seminář II - Environmentální rizika spojená se získáváním energie seminář III - Alternativní a obnovitelné zdroje energie seminář IV - Environmentální rizika spojená s odpady, zejména komunálními. seminář V - Voda jako zdroj a riziko seminář VI - Environmentální faktory ohrožující zdraví člověka (hlavně ekotoxikologie) seminář VII - Environmentální rizika dopravy seminář VIII - Mechanismy a vlivy znečišťování ovzduší seminář IX - Zemědělství a jeho vliv na prostředí Během semestru - exkurze SAKO
Literatura
  • DIRNER, Vojtech. Ochrana životního prostředí :základy, plánování, technologie, ekonomika, právo a management. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 1997, 333 s. ISBN 80-7078-490-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí-globální perspektiva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 111 s. ISBN 80-7066-938-1. info
  • MOLDAN, Bedřich, Jaroslav ZÝKA a Jan JENÍK. Životní prostředí očima přírodovědce : člověk v biosféře. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Academia, 1989, 163 s. ISBN 8020000429. URL info
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Součást postupové zkoušky (pro studenty HEn imatr. rocnik 2000 a vice)
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.