PSY143 Psychologie adolescentů

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Hanžlová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:00–15:40 U23, každý sudý čtvrtek 16:00–17:40 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • 1 Co je charakteristické pro adolescenci ( adolescence jako bouře a konflikt, čas pro splnění vývojového úkolu, jako proces ueení se, poznávání a přijímání nových rolí, jako konceptualizace vlastního životního prostoru, jako aktivní utváření vlastního vývoje).
  • 2. Procesy a změny v adolescenci (diferenciace období adolescence, proces socializace, adolescence jako vývojový přechod)
  • 3 Vývojové změny v adolescenci - novější empirické výzkumy (pubertální změny, kognitivní změny, emocionální charakteristiky, postojové zminy a nové vztahy, sebepojetí a sebehodnocení, vztahy s druhými, problém identity, morální a hodnotový vývoj)
  • 4. Co je univerzální a co je typické pro české adolescenty. Kulturně-historický, demografický a sociologický pohled (subkultura mládeže, demografické charakteristiky , historický a kulturně-politický kontext, "Rites de passages" - duležité tranzitní body při přechodu z dětství do dospělosti, trendy ve vzdělávání a výchově, některé charakteristiky rodinných vztahu, sexuální chování, partnerské vztahy, problémové a rizikové chování
  • 5. Mezinárodní srovnávací výzkumy životních podmínek a psychosociálních charakteristik adolescentu (denní aktivity, budoucí cíle, denní problémy a starosti, zvládání problémů, identita a sebehodnocení, well-being, percpepce a hodnocení společenských změn)
Literatura
  • MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
  • Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
  • Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
  • Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
  • STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
  • MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
Metody hodnocení
Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast na 10 z 12 setkání. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (základem je vlastní názor opřený o znalost relevantní literatury). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie). 80% účast.
Informace učitele
Vyuka se bude konat ve ctyrhodinovych blocich, jednou za 14 dni, od 14.00 do 17.40.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.