PSY493 Klinická psychologie v praxi

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Míchalová (přednášející)
Mgr. Eva Řačáková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Míchalová
Rozvrh
Út 29. 9. 14:00–17:40 bude_upresneno, Út 13. 10. 14:00–17:40 bude_upresneno, Út 27. 10. 14:00–17:40 bude_upresneno, Út 10. 11. 14:00–17:40 bude_upresneno, Út 8. 12. 14:00–17:40 bude_upresneno
Předpoklady
PSY410 Klinická psychologie I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Jiné omezení: Předmět se otevře při minimálním počtu 12ti studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Praxe ve školní psychologii poskytuje základní znalosti o práci školního psychologa (právní a etické aspekty, spolupráce s učiteli,rodiči a studenty). Po absolvování kurzu bude student schopen:
a) popsat specifické technyky a metody používané školním psychologem v praxi;
b) analyzovat problémy v obsalsti školní psychologie a zvolit vhodou diagnostickou techniku a metodu intervence;
c) vytvořit roční plán školního psychologa; d) posoudit etický kodex školního psychologa
Osnova
  • (1) Školní psycholog v systému školy (historie školní psychologie, školní psychologie v systému psychologických věd, školní psychologie v systému školního poradenství, školní poradenské pracoviště a náplně práce jednotlivých poradenských pracovníků, podpůrná síť v práci školního psychologa, možnosti vzdělávání v oblasti školní psychologie, etické normy práce školního psychologa, legislativní předpisy důležité pro práci psychologa).
  • (2) Spolupráce školního psychologa s učiteli (možné oblasti práce s učiteli, formulování zakázky, aspekty budování vztahu s učiteli, úskalí práce s učiteli, rozvojové a vzdělávací programy, bálintovské skupiny).
  • (3) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, nadané děti, poruchy artistického spektra, individuální vzdělávací program).
  • (4) Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání (diagnostické metody používané pro profesní diagnostiku, techniky využitelné ve skupinové práci, poradenství pro rodiče a žáky, vedení poradenského rozhovoru).
  • (5) Diagnostika třídních kolektivů (Školní třída jako malá sociální skupina. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů. Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody. Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky. Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady. Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků. Příprava a realizace následných programů (intervenčních, preventivních, podpůrných) pro třídní kolektivy).
  • (6) Problémové chování žáků (Motivace problémového chování žáků, práce s problémovým chováním v rovině intervence, podpory a prevence, intervenční strategie, dodávání odvahy. Vývoj šikany, proces změny zdravé sociální skupiny ve skupinu zasaženou šikanou. Vnější a vnitřní podmínky pro vznik šikany. Rozkrývání šikany – metodika dle PhDr. Michala Koláře. Technicko organizační podmínky pro efektivní rozkrytí šikany. Práce se získanými informacemi. Sdělení výsledků účastníkům, rodičům, třídě. Právní aspekty).
  • (7) Krizová intervence na půdě školy (vedení rozhovoru krizové situace na půdě školy, projevy akutní reakce na stres, základní postupy krizové intervence).
Literatura
  • The handbook of school psychology. Edited by Cecil R. Reynolds - Terry B. Gutkin. 3rd ed. New York: Wiley, 1999, xiii, 1200. ISBN 047112205X. URL info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-7178-151-7. info
Výukové metody
Přednášky, Semináře, Skupinová práce, Náslechy ve třídách
Metody hodnocení
Student je hodnocen na základě:
a) aktivní účasti ve výuce,
b) vypracování dvou písemných úkolů,
c) složení písemného testu
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2014.