SOC431 Kvalitativní sociologický výzkum

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
Mgr. Bc. Denisa Fialíková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Michaela Stejskalová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
St 14:00–15:40 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen především pro studenty/studentky MAGISTERSKÉHO studia sociologie na FSS. Cílem předmětu je uvést studující do problematiky kvalitativního výzkumu. Obecně je zaměřen na seznámení se s logikou a základními principy i charakteristikami kvalitativního výzkumu (jež je odlišují od výzkumu kvantitativního), s jeho tradicemi a základními paradigmaty, v jejichž rámci se rozvíjejí jednotlivé kvalitativní výzkumné přístupy. Osou výuky jsou jednotlivé etapy tvorby výzkumného projektu (volba tématu a jeho konkretizace, výběr vhodného paradigmatu a metod sběru a analýzy dat, sampling, plánování terénního sběru dat). Studující po úspěšném absolvování předmětu by měli být schopni rozumět rozdílům mezi kvalitativním a kvalitativním výzkumem, znát základní metody kvalitativního výzkumu, vytvořit vlastní projekt kvalitativního výzkumu a realizovat ho.
Osnova
  • - Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? - Základní paradigmata kvalitativního výzkumu, princip triangulace - Příprava kvalitativního výzkumu: téma, problém a výzkumné otázky - Struktura projektu - Výběr zkoumaných jednotek - Techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu - Vstup do terénu a vztahy v terénu - Charakter dat v kvalitativním výzkumu, jejich dokumentace a základy strategie analýzy - Analýza textů v kvalitativním výzkumu - Analýza dat v grounded theory – kódování; použití počítačů v kvalitativním výzkumu
Literatura
  • Morse Janice M. 1998. „Designing Funded Qualitative Research”. Pp. 56-85 in Strategies of Qualitative Inquiry, eds. by Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage.
  • Konopásek Zdeněk. 1997. “Co si počít s počítačem v kvalitativním výzkumu”. Biograf, č. 12:71-110.
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • MARVASTI, Amir B. Qualitative research in sociology : an introduction. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2004, vi, 160. ISBN 0761948600. info
  • Collecting and interpreting qualitative materials. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xiii, 682. ISBN 0761926879. info
  • Strategies of qualitative inquiry. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2003, xi, 460. ISBN 0761926917. info
  • The qualitative inquiry reader. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002, xvi, 399. ISBN 0761924922. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
  • Collecting and interpreting qualitative materials. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, x, 462. ISBN 076191434X. info
  • CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1998, xv, 403. ISBN 0761901442. info
  • COFFEY, Amanda a Paul ATKINSON. Making sense of qualitative data :complementary research strategies. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1996, x, 205 s. ISBN 0-8039-7053-6. info
  • BRYMAN, Alan. Quantity and quality in social research. 1st pub. London: Routledge, 1988, viii, 198. ISBN 0415078989. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Hlavní důraz je na získání schopnosti navrhnout kvalitativní výzkum. Studující realizují následující samostatné úkoly a odevzdávají výsledky: - Zvolí téma, předmět a problém svého výzkumu. - Navrhnou vhodnou metodologii a výzkumné jednotky. - Vypracují projekt kvalitativního výzkumu. - Navrhnou schéma kvalitativního rozhovoru, provedou ho a odevzdají jeho nahrávku a přepis. - Provedou rozbor mytologie (Roland Barthes) vybrané fotografie Markéty Luskačové nebo Jindřicha Štreita.
Metody hodnocení
Hodnoceny jsou jednotlivé etapy tvorby výzkumného projektu kvalitativního výzkumu, vypracovaného pro určené téma a projekt jako celek. Součástí hodnocení jsou i další vypracované úkoly (visuální analýza, schéma rozhovoru a jeho přepis.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/soc/sylaby/SOC431
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2010.