ZUR369 Podcasting (audio žurnalistika)

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Po 16:00–17:40 Střižna 531
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává praktickou formou základní techniky rozhlasové žurnalistiky. Prostřednictvím stručné základní teorie, řady ukázek z profesionální práce a vlastní práce studentů (jak pod vedením vyučujícího v hodinách, tak samostatně formou plnění zadaných úkolů) seznamuje se specifiky zvukového zpravodajství a publicistiky. Absolventi by měli získat podrobný přehled o práci rozhlasového novináře a zvládnout samostatná plnění běžných úkolů ve skutečné rozhlasové praxi (srovnatelné přinejmenším s absolvovanou studijní praxí v rozhlasové stanici či s prací eléva – začínajícího zaměstnance rozhlasové stanice působícího pod vedením zkušeného redaktora).
Kurz je určen jak pro studenty ovládající na dostatečné úrovni znalosti obecné žurnalistiky (pro ně bude přínosný právě pro aplikaci těchto obecných poznatků v odlišných formách zvukových „výstupů“), tak pro úplné začátečníky v oboru.
Osnova
  • 1. Úvod do rozhlasové žurnalistiky (základní znaky, zásadní rozdíly mezi psanou a „zvukovou“ žurnalistikou, jednotlivé formáty a žánry rozhlasové žurnalistiky).
  • 2. Hlasový projev redaktora a respondenta (rozdíly mezi psaným a mluveným projevem obecně a v rozhlasovém zpravodajství), příprava hlasového profesionála, komunikace s respondentem („umění vést rozhovor“).
  • 3. Práce s mikrofonem a přenosným záznamovým zařízením (typy a vlastnosti zařízení, základní pravidla a úskalí pořizování primárního záznamu ve studiu, běžné místnosti a plenéru).
  • 4. Střih a další zpracování zvuku (v záznamovém zařízení, v PC), možnosti a praktické použití, etika rozhlasového střihu, verifikace a autorizace. 5. Zpráva (čtená, autorský monolog, se zvukem, zvukový „balíček“, minireportáž).
  • 6. Předtočený rozhovor (ve studiu, v terénu).
  • 7. Živé vysílání (živý vstup v roli reportéra i moderátora, beseda, moderování zpravodajských relací – s využitím školního rozhlasového studia).
  • 8. Reportáž – typy reportáží (dějová, popisná, investigativní, fiktivní), příprava, techniky nabírání zvukového materiálu, zpracování.
  • 9. Komplexní využití zpravodajských a publicistických forem (tematický pořad) – s využitím školního rozhlasového studia.
  • 10. Rozhlasové zpravodajství jako celek a v kontextu formátu konkrétní stanice (forma zakomponování zpravodajství do vysílání), tvorba plánu pro aktuální zpravodajské relace a cesta příspěvku od autora k posluchači (funkce zprávaře, směnaře, editora-vedoucího vydání, vedoucího redakce, šéfredaktora, dodatečná úprava hotového materiálu, propojování jednotlivých příspěvků do celků v rámci jedné relace i celodenního vysílání).
  • 11. Exkurze v rozhlasových stanicích (veřejnoprávní a soukromá stanice).
  • 12. Společný poslech a posouzení průběžných výsledků samostatné práce studentů (dvojic), vypíchnutí vhodných a nevhodných řešení, rady pro finalizaci.
  • 13. Poslech a závěrečné zhodnocení výsledků samostatné práce, sestavení do programu pro vysílání studentského rádia, celkové zhodnocení studentů za celý kurz.
  • Pozn. Pořadí a přesný obsah jednotlivých lekcí mohou být modifikovány jak podle aktuálních možností a potřeb, tak podle průběžných výsledků práce studentů.
Literatura
  • Strahl, Vlastimil: Novinář před mikrofonem. Univerzita Karlova – vydavatelství Karolinum, Praha 1993
  • GARRIGUS, Scott R. Dokonalé nahrávky s programem Sound Forge. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, 294 s. ISBN 8072268953. info
  • MARŠÍK, Josef. Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha: Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, 1999, 60 s. info
  • Příručka zvukaře a fonoamatéra. Translated by Karel Kubát. Vyd. 1. Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury, 1990, 453 s. info
Metody hodnocení
Kombinace semináře a praktických cvičení. Společná práce i plnění samostatných úkolů – průběžných i dlouhodobého – samostatná reportáž či jiná obdobně náročná rozhlasová forma. Zápočet bude udělen na základě znalostí a aktivity během celého kurzu a na základě úrovně samostatných průběžných i závěrečného úkolu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018.