FSS:PSY124 Psychologie handicapu - Informace o předmětu
PSY124 Psychologie handicapu
Fakulta sociálních studiípodzim 2011
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník), Mgr. Veronika Pekárková (zástupce) - Garance
- PhDr. Jan Vančura, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Vančura, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Mateřské obory/plány
- předmět má 30 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Nabízené pojetí předmětu Psychologie handicapu vychází z poznatků a z úhlu pohledu sociální psychologie. Sociálně psychologický pohled na život člověka s postižením umožňuje určitá zobecnění společná všem různorodým kategoriím, pro něž je možné pojem handicap použít. Základními zpracovávanými tématy jsou zapojení člověka s postižením do společnosti, adaptace rodiny na postižení dítěte, adaptace na handicap v životě jednotlivce a posttraumatický růst v důsledku čelení nepříznivým životním událostem. Součástí kurzu je také sebezkušnost absloventů v kontextu exkurzí do několika institucí poskytujících služby lidem s různým typem postižení. Studenti tak budou mít možnost reflektovat vlastní postoje a vyhnout se obvyklým chybám v percepci života osob s postižením, a získají přehled o odlišnostech profesionálního přístupu k v kontextu různých institucí. Účastníci kurzu získají základni znalosti a některé zkušenosti (např. zkušenost osobních limitů v kontaktu s člověkem se závažným zdravotním postižením) potřebné pro svoji další odbornou činnost.
- Osnova
- 1. Úvodní setkání
- Možnosti kurzu, očekávání studentů. Exkurze a seminární práce. Nabízené pojetí předmětu. Pojem handicap: šíře kategorie handicap; stereotypy jednotlivých postižení a rozdílnost v rámci jednotlivých kategorií; možnosti zobecnění. Korektnost „jazyka a postoje“ (postižený vs. člověk s postižením). Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Praha: QUIP.
- 2. Společnost a člověk s postižením Vztah k lidem s postižením. Důvody přijetí a odmítnutí odlišnosti. Stigma a „role postiženého“. Vybrané postoje: ambivalence, strach, soucit a role oběti. Repková, K. (1999). Pojem zdravotné postihnutie v životnej skúsenosti ludí. Čs. psych. 43, 433-448.
- 3. Exkurze do dřevodílny „V Růžovém sadu“ Vladimír Procházka: zkušenosti z pracovní terapie s lidmi s mentálním postižením. Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
- 4. Narození dítěte s postižením Prožitek zármutku rodičů. Trauma a zdroje stresu pro rodiče. Čelení nepříznivé skutečnosti. Uzdravující sekvence / proces akceptace nepříznivé skutečnosti. (Pro zájemce exkurze na veletrh Hospimedica). Bub, B. (2004). The patient’s lament: hidden key to effective communication: how to recognise and transform. Medical humanities, 30, 63-69.
- 5. Interakce rodiče a dítěte s postižením Koncept intuitivního rodičovství: důsledky postižení dítěte pro komunikaci rodiče a dítěte. Primární a sekundární handicap. Akceptace dítěte s postižením. Ditrichová, J., Komárek, V. (2000). Vzpomínka na profesora Hanuše Papouška. Čs. psych. 44, 546-549.
- 6. Adaptace rodičů na postižení dítěte Potřeby rodičů a úspěšné adaptační strategie. Výchovné styly v rodinách s postiženými dětmi. Sdělování diagnózy dítěte rodičům. Kearney, P. M., Griffin, T. (2001). Between joy and sorrow: being a parent of a child with developmental disability. Journal of advanced nursing, 34, 582-592.
- 7. Exkurze do ústavu sociální péče/ případně jinam podle zájmu studentů Hradilek. L. (2006). Právo žít jako ostatní. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=%20121643 Bártová, E. (2007). Postižení jdou z ústavů. Dostanou byty. Aktuálně.cz. Dostupné 5. 9. 2007 z http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=363499
- 8. Rizika ústavní péče Projevy agresivity v kontextu instituce. Agresivita a úzkost vs. důvěra. Význam pečujících pro utváření sebepojetí klientů. Sociální status a sebepojetí člověka s postižením. Wolfensberger, W. (2007). Similarities and Differences Between Peace-Making and Nonviolence and Their Relevance to Services to People Who Are Mentally Retarded. Intellectual and Developmental Disabilities, 4, 278–286.
- 9. Exkurze do chráněného bydlení Principy integrace a historie chráněného bydlení v Brně, financování neziskových organizací, alternativy nabízených služeb aj.
- 10. Posttraumatický růst Zkušenost pečujících: pozitivní důsledky čelení nepříznivé skutečnosti. Nepříznivá skutečnost jako výzva ke změně. Scorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational outcomes associated with parenting children who have disabilities. Mental retardation, 38, 195-206.
- 11. Prezentace seminárních prací Alternativní a augmentativní komunikace, Savant syndrom, aj.
- 12. Exkurze do Betléma (Středisko ČCE) Domov pro osoby s těžkým fyzickým postižením a pro děti s mentálním postižením.
- 13. Závěrečné setkání Prezentace seminárních prací, otázky, reflexe.
- Literatura
- Tedeschi, R., Calhoun, L. (1995). Trauma and Transformation: Growing in the Aftermath of Suffering. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
- Dougy Center for Grieving Children. (2004). 35 Ways to Help a Grieving Child. Portland, Oregon: The Dougy Center.
- Hunt, N. (2001). Svět Niguela Hunta. Ústí nad Labem: Albis international.
- Sacks, O. (1989). Seeing Voices. A Journey into the World of the Deaf. University of California Press.
- Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing.
- Sacks, O. (1997). Na čem si stojím. Praha: Makropulos.
- FRANKL, Viktor Emil. A přesto říci životu ano : psycholog prožívá koncentrační tábor. Online. 2., opr. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2006. 175 s. ISBN 8071928488. [citováno 2024-04-24] info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Online. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 8024710498. [citováno 2024-04-24] info
- ŠIŠKA, Jan. Mimořádná dospělost : edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Online. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 8024609924. [citováno 2024-04-24] info
- DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 188 s. ISBN 8024703998. [citováno 2024-04-24] info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Online. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 8071788023. [citováno 2024-04-24] info
- CHÁB, Milan. Svět bez ústavů. Online. Edited by Aurélie Chábová - Milena Johnová. Praha: QUIP - Společnost pro změnu, 2004. 83 s. ISBN 8023947729. [citováno 2024-04-24] info
- MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících.. Online. Hradec Králové: Nucleus, 2003. 252 stran. ISBN 8086225471. [citováno 2024-04-24] info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 198 s. ISBN 8024701790. [citováno 2024-04-24] info
- MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících.. Online. Hradec Králové: Nucleus, 2002. 188 s. ISBN 8086225259. [citováno 2024-04-24] info
- CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 182 s. ISBN 80-7178-588-1. [citováno 2024-04-24] info
- MAREŠ, Jiří. Sociální opora u dětí a dospívajících.. Online. 2. vyd. Hradec Králové: Nucleus, 2001. 151 s. ISBN 8086225194. [citováno 2024-04-24] info
- KUSHNER, Harold S. Když se zlé věci stávají dobrým lidem. Online. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. 143 s. ISBN 80-7178-452-4. [citováno 2024-04-24] info
- TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Online. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2000. 248 s. ISBN 80-86039-90-0. [citováno 2024-04-24] info
- SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Online. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-312-9. [citováno 2024-04-24] info
- VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. Online. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 230 s. ISBN 8071849294. [citováno 2024-04-24] info
- SACKS, Oliver. Antropoložka na Marsu : sedm paradoxních příběhů. Online. Translated by Alena Čechová. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1997. 251 s. ISBN 8020406352. [citováno 2024-04-24] info
- KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Online. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 165 s. ISBN 80-7178-147-9. [citováno 2024-04-24] info
- KERR, Susan. Dítě se speciálními potřebami. Online. Translated by Daniel Hanšpach. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 165 s. ISBN 80-7178-147-9. [citováno 2024-04-24] info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Online. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. [citováno 2024-04-24] info
- SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Online. Praha: Ecce Homo, 1995. 144 s. [citováno 2024-04-24] info
- SACKS, Oliver. Migraine. Online. Rev. and expanded [ed.]. London: Picador, 1995. xxiii, 338. ISBN 0330331868. [citováno 2024-04-24] info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Online. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223 stran. ISBN 8004252362. [citováno 2024-04-24] info
- BÚTORA, Martin. Překročit svůj stín : Kluby abstinujících a jiné svépomocné skupiny v pé. Online. Praha: Avicenum, 1992. 234 s. : i. [citováno 2024-04-24] info
- Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Online. Edited by Zdeněk Matějček. 2. vyd. Praha: Vydavatelství H & H, 1992. 161 s. ISBN 80-85467-42-9. [citováno 2024-04-24] info
- LANGER, Stanislav. Mentální retardace : etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. Online. Hradec Králové: Krajská pedagogicko-psychologická poradna, 1990, [citováno 2024-04-24] info
- BLAŽEK, Bohuslav a Jiřina OLMROVÁ. Světy postižených : (sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem). Online. Edited by Jiří Kučera. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1988. 179 s. [citováno 2024-04-24] URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Online. Praha: Panorama, 1986. 365 s. [citováno 2024-04-24] URL info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Online. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1986. 335 s. [citováno 2024-04-24] info
- OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Online. Praha: Panorama, 1985, [citováno 2024-04-24] info
- ČÁLEK, Oldřich. Raný vývoj dítěte nevidomého od narození.. Online. Praha: Univerzita Karlova, 1984, [citováno 2024-04-24] info
- Výukové metody
- Přednášky, exkurze do institucí poskytujících sociální služby a reflexe exkurzí, prezentace seminárních prací, diskuse.
- Metody hodnocení
- Orientace v probírancýh tématech je ověřována v závěrečném kolokviu. Dalšími podmínkami úspěšného absolvování je zpracování a prezentace seminární práce a 75% účast na seminářích a exkurzích.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY124/?fakulta=1423;obdobi=4543;lang=en
K dispozici jsou také poslední ročníky časopisů Intellectual and Developmental Disabilities a American Journal on Mental Retardation. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2011/PSY124