PSY203 Psychologie adaptace vysokoškolských studentů

Fakulta sociálních studií
podzim 2011

Předmět se v období podzim 2011 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
Mgr. Gabriela Zelenková (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Kurz je určen pro začínající studenty 1. ročníků bakalářského studia všech fakult MU.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je určen pro studenty začínající studovat na vysoké škole. Cílem kurzu je napomoci orientaci studentů prvního semestru vysoké školy v oblastech, které jsou při zahájení studia náročné z hlediska adaptace.
Osnova
  • Výuka je realizována ve čtyřech tematických blocích vždy po šesti vyučovacích hodinách. 1. Úvodní setkání. Dotazník adaptace, vyhodnocení a diskuse o problémech při zahájení studia na VŠ. Orientace ve školním systému, v nabídce jednotlivých zařízení (menza, koleje, knihovny, počítačové učebny, apod.), seznámení se studentskými organizacemi, možnosti zahraničních stáží. Práce s Informačním systémem Masarykovy univerzity - zápis předmětů, orientace na webových stránkách jednotlivých kateder, v databázi předmětů. Pomoc se sestavováním Individuálního rozvrhu hodin. 2. Jak napsat seminární, ročníkovou a diplomovou práci. Prezentační a komunikační dovednosti. Knihovna – vyhledávání v elektronických databázích. 3. Stres, stresogenní faktory a jejich symptomatologické důsledky pro výkonnost a duševní a tělesné zdraví člověka. Psychologické otázky adaptace, zvládání zátěže. Frustrace. Obranné mechanismy. 4. Jak se efektivně učit. Význam paměti a pozornosti. Studijní styly. Motivace ke studiu, faktory motivace. Prokrustinace.
Literatura
  • Seiler, R., Stock, A. Psycho-trénink ve sportu i v životě. Praha: Olympia, 1996.
  • KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
  • SEDLÁK, Jiří. Úvod do práce s informacemi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 63 s. ISBN 802101282X. info
  • BROCKERT, Siegfried. Ovládání stresu. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1993, 139 s. ISBN 8070231599. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
Metody hodnocení
Kurz je realizován formou přednášek a seminářů s důrazem na seznámení studentů s možnostmi předcházení a řešení různých adaptačních problémů. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma a připraví její prezentaci v semináři. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY203/?fakulta=1423;obdobi=4543;kod=PSY222;lang=en
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.