ZUR583 Kvalitativní metody výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními principy a postupy uznávanými v rámci kvalitativního výzkumu v mediálních studiích. Kurz se přitom soustředí především na metody textové analýzy, konkrétně na postupy (kritické) diskurzivní analýzy, nikoli na kvalitativní techniky sběru dat (např. hloubkové rozhovory, focus groups atp.). Úvodem se budeme věnovat obecnější problematice kvalitativní metodologie a soustředíme se mimo jiné na specifika při stanovení výzkumného problému, na definování výzkumných otázek a jejich operacionalizaci či na kritéria hodnocení (pojetí reliability, validity a reprezentativity a odlišnosti oproti jejich použití v kvantitativnímu výzkumu). V návaznosti na to si přiblížíme několik základních teoretických konceptů, které jsou klíčové pro užší vymezení prostoru, v němž se, sledujíce principy kritické diskurzivní analýzy, budeme pohybovat (diskurz, sociální konstruktivismus, ideologie a hegemonie). V další části se budeme zabývat explikaci jednotlivých modelů diskurzivní analýzy (N. Fairclough, T. A. van Dijk, J. P. Gee a R. Wodak), jejich předpokladů, technik a možností využití. Tyto teoretické poznatky budeme doplňovat množstvím praktických příkladů, kdy budeme jednak pracovat s vybranými ukázkami práce jmenovaných analytiků či s příslušnými, již obhájenými závěrečnými pracemi studentů, jednak si účastníci kurzu vyzkouší aplikovat získané poznatky při vlastní analýze krátkých mediálních textů.
Osnova
  • 1) Úvod do kurzu
    2) Konceptuální rámec kvalitativního výzkumu; (kritická) diskurzivní analýza
    3) Sociální konstruktivismus; ideologie a hegemonie
    4) Diskurz; specifika mediálního diskurzu
    5) Model kritické diskurzivní analýzy / Norman Fairclough
    6) Model kritické diskurzivní analýzy / Norman Fairclough
    7) Cvičení k modelu Normana Fairclougha
    8) Model kritické diskurzivní analýzy / Teun A. van Dijk
    9) Cvičení k modelu T. A. van Dijka
    10) Model kritické diskurzivní analýzy / Ruth Wodak
    11) Cvičení k modelu Ruth Wodak
    12) Model diskurzivní analýzy / James Paul Gee
    13) Cvičení k modelu J. P. Geeho
Literatura
  • GEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge, 2005, 224 s. ISBN 978-0-415-32861-6. info
  • Methods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, viii, 200. ISBN 0761961542. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Approaches to media discourse. Edited by Allan Bell - Peter Garrett. Malden: Blackwell, 1998, xii, 287. ISBN 0631198881. info
  • VAN DIJK, Teun A. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publications, 1998, 384 s. ISBN 978-0-7619-5655-6. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
  • THOMPSON, John B. Ideology and modern culture :critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990, viii, 362. ISBN 0-7456-0082-4. info
Výukové metody
Hodiny jsou koncipovány částečně jako přednášky, částečně jako semináře, přičemž bude hlavní důraz kladen na pochopení analytických nástrojů kritické diskurzivní analýzy a schopnost jejich korektní aplikace.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, position papers zpracované na základě četby zadaných textů, docházka, závěrečná práce.
Informace učitele


Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.