ZUR583 Kvalitativní metody výzkumu médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Ježková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními principy a postupy uznávanými v rámci kvalita-tivního výzkumu v mediálních studiích. Kurz se přitom primárně soustředí na metody kvalitativní texto-vé analýzy, ačkoli se dotkneme i tématu kvalitativních technik sběru dat (např. hloubkové rozhovory, focus groups atp.).
Úvodem se budeme věnovat obecnější problematice kvalitativní metodologie a soustředíme se mimo jiné na specifika při stanovení výzkumného problému, při budování výzkumného korpusu či na kritéria hodnocení (pojetí reliability, validity a reprezentativity a odlišnosti oproti jejich použití v kvantitativnímu výzkumu). V návaznosti na to si přiblížíme několik základních teoretických konceptů, které jsou klíčové pro užší vymezení prostoru, v němž se, sledujíce principy kritické diskurzivní analýzy, budeme pohybovat (diskurz, sociální konstruktivismus, ideologie, hegemonie). V další části se budeme zabývat explikaci jednotlivých modelů diskurzivní analýzy (N. Fairclough, J. P. Gee a R. Wodak aj.), jejich předpokladů, technik a možností využití. Tyto teoretické poznatky budeme doplňovat množstvím praktických příkladů, kdy budeme jednak pracovat s vybranými ukázkami práce jmenovaných analytiků či s příslušnými, již obhájenými závěrečnými pracemi studentů, jednak si účastníci kurzu vyzkouší aplikovat získané poznatky při vlastní analýze krátkých mediálních textů.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu
    2. Kvalitativní textová analýza
    3.-6. Kritická diskurzivní analýza a printová média
    7. Čtecí týden
    8.-9. Kritická diskurzivní analýza a politická rétorika
    10.-11. Multimodální diskurz (vizuální sémiotika, diskurzivní analýza)
    12.-13. Etnografický přístup v mediálních studiích
Literatura
    povinná literatura
  • Qualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michał Krzyżanowski. First published. New York: Palgrave Macmillan, 2008, xi, 216. ISBN 0230019870. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
    doporučená literatura
  • GEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge, 2005, 224 s. ISBN 978-0-415-32861-6. info
  • MILLS, Sara. Discourse. 2nd ed. London: Routledge, 2004, vi, 168. ISBN 0415290147. info
  • Methods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, viii, 200. ISBN 0761961542. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. New Labour, new language? New York: Routledge, 2000, x, 178. ISBN 0415218276. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
  • THOMPSON, John B. Ideology and modern culture :critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990, viii, 362. ISBN 0-7456-0082-4. info
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, docházka, průběžné úkoly, závěrečná analýza.
Informace učitele


Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.