PST404 Psychoterapie v klinické praxi

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kristína Chabadová (pomocník)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 9. 10. 12:00–13:30 U23, 14:00–15:40 U23, 16:00–17:40 U23, St 23. 10. 12:00–13:30 U23, 14:00–15:40 U23, 16:00–17:40 U23, St 20. 11. 12:00–13:30 U23, 14:00–15:40 U23, 16:00–17:40 U23, St 4. 12. 12:00–13:30 U23, 14:00–15:40 U23, 16:00–17:40 U23, St 18. 12. 12:00–13:30 U23, 14:00–15:40 U23, 16:00–17:40 U23
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PST404/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PST404/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Kurz je určen pro studenty magisterského programu psychologie a magisterského studia psychoterapie. Teoretická přednáška s diskusí je doplněna semináři se společným rozborem kazuistických případů. Kurz je vhodný pro studenty se zájmem o klinickou psychologickou či psychoterapeutickou práci. Předpokladem je základní orientace v psychoterapeutických přístupech a diagnostice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu PST404 Psychoterapie v klinické praxi bude schopen:
porozumět ústředním tématům a dilematům psychoterapeutické práce v podmínkách klinické praxe; znát specifika a limity psychoterapeutické práce s pacienty s vážnějšími duševními potížemi; použít informace o pacientovi k samostatnému klinickému uvažování; používat základní psychoterapeutické pojmy a vytvořit popis klinického případu; aplikovat základní dovednosti v kontaktu s pacienty s psychiatrickou diagnózou;
Osnova
  • Výuka je koncipována jako kombinace teoretické přednášky a interaktivního semináře:
  • 1. Při přednášce jsou teoreticky představeny hlavní diagnostické kategorie duševních nemocí. Teoretická část se zaměřuje na základní tématické okruhy související s uplatněním psychoterapie v klinické praxi. Jde například o témata:
  • terapeutický vztah
  • praktické dovednosti terapeuta při navazování terapeutického vztahu
  • Diagnostika v psychoterapii – přínosy a omezení
  • Duševní hygiena psychoterapeuta – vyhoření a jeho prevence
  • Spolupráce psychoterapeuta s ostatními pomáhajícími profesemi
  • 2. Seminář obsahuje prezentaci kazuistiky vyučujícím a její společný rozbor spolu se studenty za využití teoretických poznatků z přednášky. Na semináři se také studenti pomocí nácviku klinické situace seznámí se specifickou zkušeností duševně nemocného. Dále se při nácviku seznámí se základními dovednostmi v kontaktu s pacienty s psychiatrickou diagnózou. Seminář vyžaduje od studentů aktivní účast, prezentaci vlastních názorů a otázek.
Literatura
  • Chvála psychoterapie : otevřený dopis nové generaci psychoterapeutů a jejich pacientů. info
  • VYMĚTAL, Jan. Speciální psychoterapie. 2., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Grada, 2007, 396 s. ISBN 9788024713151. URL info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006, 383 s. ISBN 8073671220. info
  • MENTZOS, Stavros. Dynamika duševní nemoci. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 127 s. ISBN 8071789925. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. 2. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Grada, 2004, 339 s. ISBN 9788024707235. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
Výukové metody
teoretická přednáška; studium doporučených textů souvisejících s tématem přednášky; prezentace klinického případu; rozbor klinického případu na semináři; diskuse o prezentovaném případu; nácvik základních komunikačních dovedností pro kontakt s pacienty s psychiatrickou diagnózou;
Metody hodnocení
Metody hodnocení:
Sledování aktivní zapojení studentů do rozboru klinického případu a diskuse. Je vyžadována aktivní účast na seminářích (příspěvky k jednotlivým tématům, diskuse);
Supervidování získaných základních komunikačních dovedností;
Závěrečná seminární práce (5 normostran = 1800 znaků včetně mezer). Symptom či diagnostická jednotka z oblasti psychopatologie je popsána z hlediska tří různých psychoterapeutických přístupů. Podstatnou částí seminární práce je vlastní zamyšlení studenta nad popsanými přístupy, jeho vlastní kritický názor;
Zkouška. Zkouška má pouze písemnou formu v podobě odevzdané seminární práce. Ze seminární práce bude vycházet zkouškové ohodnocení A – E. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou.;
Informace učitele
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.