ENS214 Nevládní neziskové organizace

Fakulta sociálních studií
podzim 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Michal Veselý (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 9:45–11:15 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 47 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako „Master of NGO administration“ v kostce. Vychází z českých legislativních podmínek, pracuje ale i se zahraničními modely a základní principy jsou aplikovatelné obecně. Po absolvování kurzu, by si měli studenti umět odpovědět na otázku co založit, proč založit, jak řídit a proč.
Studenti se seznámí s odlišnostmi ve fungování, respektive výhodami a nevýhodami fungování v právní formě neziskových organizací, firem, či příspěvkových organizací. Úvod kurzu je zaměřen na výhody a nevýhody řešení společensky prospěšných služeb tou kterou právní formou organizace. Studenti dále získají základní povědomí a přehled o změnách, které přináší pro neziskové organizace aktuální zásadní novela legislativy. Detailní pozornost je pak věnována spolkům, nadacím a nadačním fondům. Formou kombinace výkladu a workshopů s aktivním zapojením studentů jsou přiblíženy praktické problémy managementu a financování neziskových organizací rozhodování o zaměření řešených projektů. Těžiště předmětu je v seznámení se s praxí fungování zejména ekologických organizací působících v České republice, doplněné o příklady z jiných oborů a ze zahraničí
Výuka bude vedena formou kombinace prezentací, diskuse a interaktivních metod typu world café.
Předmět je založen na 14 letech praxe lektora, který působí aktuálně jako ředitel rozvoje Nadace Partnerství a jeho zkušenostech s projektovým managementem, fundraisingem, marketingem a prodejem v této organizaci; doplněné o jeho zkušenosti s ne vždy úspěšnými podnikatelskými pokusy a zkušeností sociálním podnikáním v USA nabytých v rámci programu Changemakers International Leadership Program of U.S. Government.
Osnova
  • 1) Kdo jsme a proč tu jsme Očekávání od kurzu a sebe navzájem. Strukturované představení: já a nezisková organizace. Přínosy a povinnosti z kurzu vyplývající.
  • 2) K čemu neziskovky? Neziskové organizace ve společnosti. Výhody a nevýhody řešení sociálních, zdravotních, environmentálních a jiných společenských potřeb prostřednictvím firem, příspěvkových či nestátních neziskových organizací. Různé modely v různých zemích.
  • 3) Nový „občan“ se dotkne každého Nová legislativa vymezující právní formy nevládních neziskových organizací v ČR. Novela občanského zákoníku a zákon o sdružování občanů, zákon o nadacích zákon o obecně prospěšných společnostech.
  • 4) Benefity pro neziskovky aj. Firmu nebo neziskovku? Veřejná prospěšnost. Statut veřejné prospěšnosti v Evropě. Daňové výhody pro NNO v ČR a daňové pobídky pro dárce ve vybraných členských státech EU.
  • 5) Spolky Spolky v občanském zákoníku. Založení spolku. Praxe fungování vybraných spolků. Přeměna občanského sdružení na spolek.
  • 6) Nadace Nadace, nadační fondy. Proč, kdy a jak založit nadaci či nadační fond. Programové vs. grantující nadace. Nadace vs. obecně prospěšná společnost - aktuální a budoucí právní úprava. Fungování Nadace Partnerství - Financování a finanční řízení nadace.
  • 7) Nadace v praxi Praktické fungování nadace. Příklad Nadace Partnerství. Příklady jiných velkých nadací v ČR. Příklady ze zahraničí. Role správní rady, role grantových komisí při posuzování projektů.
  • 8) Obecně prospěšné služby Poskytování prospěšných služeb. Prostřednictvím obecně prospěšné společnosti, sociálního podniku, nebo jinak?
  • 9) Jak sestavit dobrý bussiness plán a nezkrachovat Bussiness plán firmy x sociálního podniku x neziskovky.
  • 10) Řízení Řízení neziskových organizací. Finanční, personální, projektové. Hierarchická vs. projektová struktura. Rozdělení pravomocí a odpovědností.
  • 11) Marketing a fundraising Fundraising vs./a marketing. Praxe Nadace Partnerství a Partnerství o.p.s. Příklady strategií jiných neziskovek v česku a v zahraničí. Individuální fundraising: benefiční akce, direct mail, veřejná sbírka. Major donors campaign. Firemní fundraising. etický kodex: společenská odpovědnost, …Jak dobře prodat svůj projekt „investorovi“ či dárci.
  • 12) Komunikace s veřejností, dárci, sponzory, investory a klienty PR v neziskové organizaci a jeho specifika. PR a marketing. Brand a produkty. Mediální komunikace. Sociální média. Využití CRM
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEDIVÝ, Marek a Olga MEDLÍKOVÁ. Úspěšná nezisková organizace. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praga: Grada Publishing, 2011, 154 s. ISBN 9788024740416. info
  • HYÁNEK, Vladimír. Neziskové organizace: teorie a mýty. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 132 s. ISBN 978-80-210-5651-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5651-2011. info
    doporučená literatura
  • Johanisová, N. 2014. Ekologická ekonomie. Vybrané kapitoly. Brno: MuniPress.
  • Machálek, P. et al. 2014. Dotační politiky EU. Jak napsat dobrou projektovou žádost. Brno: MuniPress.
  • RONOVSKÁ, Kateřina. Nové české nadační právo v evropském srovnání. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012, 348 s. Právní monografie. ISBN 978-80-7357-971-5. info
  • ZÁHUMENSKÁ, Vendula. Právo pro environmentální podnikání I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 235 s. ISBN 978-80-210-5460-8. info
  • REKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. 1. vydání. Praha: Ekopress, 2001, 177 s. ISBN 80-86119-41-6. info
  • DRUCKER, Peter F. Řízení neziskových organizací :praxe a principy. Translated by Ivan Bureš. 1. vyd. Praha: Management Press, 1994, 184 s. ISBN 80-85603-38-1. info
Výukové metody
Výuka bude vedena formou kombinace prezentací, diskuse a interaktivních metod typu world café.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování kursu je nutné zpracovat dva výstupy - Prezentace projektu potenciálnímu investorovi či dárci a Business plán vybrané NNO , aktivně se účastnit seminářů, obhájit závěrečnou práci a složit zkoušku. Přesné podmínky bodového hodnocení jsou uveřejněny na IS v sekci "Studijní materiály".
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován naposledy.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2014/ENS214