SPR476 Kritická sociální práce a sociální změna

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 13:30–15:00 P22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumění teoretickým východiskům kritické sociální práce, seznámení se s hlavními principy a koncepty a schopnost je aplikovat k reflexi vlastních východisek a zkušeností z praxe sociální práce.
Součástí je porozumění kritické sociální práci v kontextu přístupů jako je radikální, postmoderní nebo feministická sociální práce, antiopresivní přístupu, kritická reflexe, apod. Cílem je porozumění odlišnostem v tom, jak jsou problémy v interakcích a cíle intervencí formulovány ze strany těchto jednotlivých přístupů.

Dalším cílem předmětu je rozvoj schopnosti psaní krátkých akademických textů (cíl naplněn zejména skrze písemné přípravy na semináře a závěrečnou práci a zpětnou vazbu, kterou studenti dostanou od vyučující a od sebe navzájem).

Po absolvování předmětu budou studenti schopni samostatně aplikovat principy kritické sociální práce v praxi na úrovni individuální i skupinové práci s klienty, ale i na úrovni organizace a při kontaktu s dalšími institucemi. Studenti také rozvinou schopnost psaní krátkých akademických textů a recenzí na texty jiných autorů.
Osnova
  • Přednáška
  • Teoretické vymezení: kritická, radikální a postmoderní sociální práce, krize vědění a identity sociální práce
  • Seminář
  • Přednáška
  • Teoretické vymezení: antiopresivní přístup, feministická sociální práce, sociální změna, zplnomocnění, kritická reflexe
  • Seminář
  • Přednáška
  • Příklady praxe kritické sociální práce: přístupy Housing First vs. Housing Ready, divadlo utlačovaných
  • Seminář
  • Přednáška
  • Příklady praxe kritické sociální práce: svépomocné skupiny, asertivní komunitní léčba, case management
  • Seminář
  • Příklady praxe kritické sociální práce: přístup Harm Reduction v oblasti užívání drog a poskytování placených sexuálních služeb
  • Seminář
Literatura
    povinná literatura
  • Fook, Jan, Bob Pease (eds.) 1999. Transforming Social Work Practice. Postmodern Critical Perspectives, Lodon: Routledge.
  • Adams, Robert 1996. Social Work and Empowerment. London: Macmillan.
  • Fawcett, Barbara (ed.) 2000. Practice and Research in Social Work. Postmodern Feminist Perspectives, London: Routledge.
    neurčeno
  • Thompson, Neil 1998. Promoting Equality. Challenging Discrimination and Oppression in Human Services. London: Macmillan Press.
  • Thompson, Neil 2006. Anti-discriminatory Practice. New York: Palgrave Macmillan.
  • Healy, Karen 2000: Social Work Practices. Contemporary Perspectives on Change. London: Sage Publications.
  • Fook, Jan 2002: Social Work. Critical Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • Healy, Karen 2014: Social Work in Context. Creating Framework for Practice. New York: Palgrave Macmillan.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů vedených vyučující předmětu (zaměřené zejména na teoretická východiska kritické sociální práce). Dále pak formou přednášek expertů ze sociální práce spojená s diskusí nad tím, jakým způsob lze uplatňovat východiska kritické sociální práce v konkrétním projektu, programu, nebo organizaci.
Předmět je ukončen zkouškou ve formě písemné práce, ve které studenti prokazují schopnost aplikovat teoretická východiska kritické sociální práce v konkrétním příkladu praxe sociální práce. Součástí zkoušky je i závěrečný seminář, na kterém studenti prezentují své práce a zároveň dostávají a dávají zpětnou vazbu ostatním studentům.
Metody hodnocení
50% výsledné známky je založeno na aktivním zapojení se diskuse během seminářů.
50% výsledné známky je založeno na kvalitě písemných příprav na semináře a závěrečné práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017, jaro 2019.