SPRb7728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Horák, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přiblížit posluchačům problematiku trhu práce jako specifické oblasti sociální politiky. Studenti se seznámí se základními procesy na trhu práce a jejich možnými dopady a důsledky ve vztahu k individuální situaci jedince i sociálních skupin. Kurz je koncipován tak, aby posluchači pochopili vazby mezi sociálními a ekonomickými mechanismy, které se podílejí na utváření charakteru trhu práce a následně i politiky zaměstnanosti a pracovního trhu. Posluchači získají přehled o základních principech, cílech, nástrojích a účincích politiky zaměstnanosti a pracovního trhu. Důraz je kladen na opatření a nástroje aktivní politiky trhu práce v národní i evropské perspektivě, na jejich vývoj a specifika vzhledem k různým skupinám nezaměstnaných. Posluchači se seznámí s principy tvorby a uplatňování projektů pro nezaměstnané a s metodami jejich hodnocení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vysvětlit konkrétní principy, cíle, nástroje a účinky politiky zaměstnanosti a pracovního trhu; používat získané znalosti a dovednosti k tvorbě návrhu cílů projektu zaměstnanosti pro specifickou skupinu osob na trhu práce.
Osnova
  • Soudobé vývojové tendence na trhu práce.
  • Diferencovaná rizika nezaměstnanosti.
  • Nezaměstnanost a jiné formy vyloučení z trhu práce.
  • Evropská dimenze politiky pracovního trhu.
  • Systémy veřejných služeb zaměstnanosti.
  • Aktivní politika pracovního trhu v ČR.
  • Evropský sociální fond.
  • Programy vzdělávání a pracovního výcviku.
  • Poradenství pro nezaměstnané.
  • Monitoring a hodnocení programů zaměstnanosti.
Literatura
    povinná literatura
  • Sirovátka, T., Horáková, M., Horák, P.. Česká politika zaměstnanosti v době krize a po krizi. Brno / Boskovice: MUNIpress / Albert, 2014. s. 18-66 (49s.)
  • Horáková, M.; Rákoczyová, M. 2003. Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny nezaměstnaných. In Sirovátka, T., Mareš, P. (ed.): Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika, Brno: Masarykova univerzita (s.202-19) (18s.)
  • Mareš, P. 2002. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Slon (s.73-100) (28s.)
  • Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, část V. §104-120, Aktivní politika zaměstnanosti
  • Grubb, N. W., Ryan, P. 1999. The Role sof Evaluation for Vocational Education and Training. Kap. 1 Conception of vocational education and training: variety, kausality, and implications for evaluation. Pp. 8-20. Ženeva: ILO (13s.)
  • Horáková, M., Horák, P. 2010. Návrh mezinárodní komparace systému výcvikových a vzdělávacích programů. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, roč. 4, č. 5, s. 2-10 (9s.).
  • Horák, P. 2004. Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup? Sociální práce 1/2004 (str. 82-9) (8s.).
  • Soukup, T., Michalička, L., Kotíková, J. 2009. Třídění uchazečů na úřadech práce – řešení problematiky cílení APZ a poradenství. Praha: VÚPSV (Dostupné on-line na http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_287.pdf)
  • Blažek, L. 2003. Vývojové tendence podniků. Brno: Masarykova univerzita. kap.1, 2, 3: Konceptuální rámec (s. 5-10), Proměny práce (s. 11-19), Organizace ve vývoji industriální společnosti (s. 21-6) (21s.)
  • Dürschmidt, J., Taylor, G. 2007. Globalization, Modernity and Social Change. New York:Palgrave Macmillian. kap. 4. The Workplace in Transition: Labour, Time and Space (str. 57-82) (26s.)
  • Horák, P. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: MUNIpress, s.15-26 (13s.)
  • Hora, O. 2008. Strategie dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: VÚPSV (s.1-24) (24s.)
  • Rossi, P.H., Freeman, H., Lipsey, M.W. 1999. Evaluation: a systematic approach. SAGE publications, Thousand Oaks,. Kap. 6 Monitoring program process and performance (s. 191-232) (42s.)
  • Mareš, P. 1998. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON. Kapitola IV. 7 Trh práce, jeho segmentace a rovnováha na trhu práce (s. 53-67). (15s.)
  • Winkler, J a kol. 2005. Účelové programy na lokálních trzích práce; jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: Masarykova univerzita. Část II. Analýza potřeb rizikových skupin na českém trhu práce (s. 67-140) (73s.)
  • Horák, P., Horáková, M., Hora, O., Sirovátka, T. 2014. Governance, Financing and Employment in Social Services in the Czech Republic. In Sirovátka, T., Greve, B.. The Public-Private Mix in Service Provision, Fiscal Policy and Employment. Farnham: Ashgate
  • Horáková, M. 2010. Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2010, roč. 4, č. 6, s. 2-10 (9s.)
  • Hora, O., Sirovátka, T., Tomešová Bartáková, H., Vyhlídal, J. 2009. Hodnocení programů aktivní politiky zaměstnanosti realizovaných v roce 2007 se zaměřením na rekvalifikace (struktura, cílenost, krátkodobé a střednědobé efekty na opuštění evidence). Brn
  • Horáková, M. 2014. Role programů pracovního výcviku a vzdělávání pro rozvoj zaměstnatelnosti osob ohrožených nezaměstnaností. Naše společnost, Praha: Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., 2014, roč. 12, č. 1, s.27-40.
  • Kol. autorů. 2003. Problémy trhu práce a politiky zaměstnanosti. Souhrnná zpráva z výzkumné studie provedené v rámci programu „Moderní společnost“. Praha, Brno: FSS MU, VUPSV, NVF. (str. 126-35) (10s.)
  • Horák, P. 2014. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměstnatelnosti zdravotně postižených osob a osob starších padesáti let. Brno: MUNIpress, s.15-26 (13s.)
  • Bonoli, G. 2011. Active Labour Market Policy in a Changing Economic Context. In Clasen, J.; Clegg, D. (eds.) Regulating the Risk of Unemployment. National Adaptations to Post-industrial Labour Markets in Europe. Oxford: University Press (318-32) (15s.)
  • Kotrusová, M. 2000. Proces poradenství při zprostředkování práce z mezinárodní perspektivy. Zkušenosti dalších evropských států. In: Úloha politiky zaměstnanosti v oblasti pracovně právního poradenství při zprostředkování zaměstnání. Praha: VÚPSV
  • Winkler, J., Žižlavský,M. (eds.). 2004. Český trh práce a Evropská strategie zaměstnanosti. Brno: Masarykova univerzita (s. 160-95, 216-30) (50s.)
  • Strategie Evropa 2020. Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění. (Evropská strategie zaměstnanosti jako součást Integrated guidelines). Dostupné on-line na http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_CS_ACT_part1_v1.pdf
  • Sirovátka, T. 2002. Diferencovaná rizika nezaměstnanost. In: Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno: Masarykova univerzita ( str. 41-211; 62s.)
  • Horáková, M., Horák, P. 2013. Zaměstnatelnost skupin ohrožených nezaměstnaností na současných trzích práce. Časopis Sociológia 45, č. 2, s. 128-49 (22s.)
  • Horák, P. 2014. Role projektů financovaných z Evropského sociálního fondu v politice zaměstnanosti v České republice a zahraničí. In: Horák, P. Role lokálních projektů v české politice zaměstnanosti. Evaluační studie projektu zaměřeného na zvýšení zaměst
Výukové metody
Čtení textů, domácí a skupinová práce ve výuce.
Metody hodnocení
Studenti se připravují průběžně podle témat a zadané literatury v sylabu, podmínkou účasti u zkoušky je přijetí seminární práce. Cílem seminární práce je praktické uplatnění poznatků o diferencovaných rizicích nezaměstnanosti, nástrojích politiky zaměstnanosti a poznatků o možných formách práce s nezaměstnanými. Studenti zpracují seminární práci v rozsahu cca 6 normostran dle zadané osnovy (návrh projektu řešícího nezaměstnanost nebo ztížené postavení na pracovním trhu pro jednu z vybraných rizikových skupin na trhu práce). Bodové hodnocení seminární práce představuje 30% výsledné známky. Závěrečná zkouška je písemná, k jejímu výsledku se připočte bodové hodnocení seminární práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020.