ZUR435 Dějiny médií v éře modernity

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Samuel Prílepok (pomocník)
Garance
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu Dějiny médií v éře modernity je seznámit posluchače s vývojem médií v klíčových zemích euroamerického civilizačního prostoru (Velká Británie, Spojené státy, Francie, Německo) od konce 18. století do poloviny 20. století. Kurs zasazuje vývoj médií do kontextu socioekonomických, politických, kulturních, ale také dopravních a komunikačních změn souvisejících s přechodem od tradiční k moderní společnosti a s procesy první a druhé průmyslové revoluce. Koncentruje se na tištěná média, v kontextu novin především na deníky, ale neopomíjí ani časopiseckou produkci. Sleduje technologické předpoklady, ekonomické podmínky, informační zdroje, formy kontroly a regulace tištěných médií a vývoj profese novináře. Pojednává o rozšíření, životnosti, periodicitě, obsahu, formě, struktuře, nákladech a publiku novin a časopisů, ale i o reflexi fenoménu tištěných médií. Kromě toho kurs přináší také základní informace o filmové produkce na konci 19. a století a v první polovině 20. století, jakož i o vývoji rozhlasu v meziválečném období.
Výstupy z učení
Student získá teoretické i faktické znalosti, jež mu umožní pochopit vývoj médií v dějinném kontextu a vysvětlit historické procesy, jež zásadním způsobem ovlivňují roli médií v dobové společnosti. Posluchač předmětu si rovněž osvojí dovednosti, které mu dovolí analyzovat mocenské, politické, socioekonomické a kulturní souvislosti utváření dobových mediálních produktů.
Osnova
  • 1. týden: Úvodní lekce. Od tradiční k moderní společnosti 2. týden: Vývoj komunikace. 3. týden: Tištěná média v „dlouhém 19. století“. 4. týden: Regulace a kontrola tištěných médií v „dlouhém 19. století“. 5. týden: Vývoj profese novináře v „dlouhém 19. století“. 6. týden: Vývoj novin od konce 18. století do počátku I. světové války I. 7. týden: Vývoj novin od konce 18. století do počátku I. světové války II. 8. týden: Vývoj časopisů od konce 18. století do počátku I. světové války. 9. týden: Komunikace a média mezi válkami. 10. týden: Noviny mezi válkami. 11. týden: Časopisy mezi válkami. 12. týden Filmová produkce konce 19. století a první poloviny 20. století. 13. týden: Rozhlasové vysílání mezi válkami.
Literatura
    povinná literatura
  • VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015, 272 s. první vydání. ISBN 978-80-247-4178-9. info
  • BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. 3rd ed. Malden, Mass.: Polity, 2009, viii, 346. ISBN 9780745644950. info
  • PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 8024606186. info
  • THOMPSON, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 219 s. ISBN 8024606526. info
  • KOVARIK, Bill. Revolutions in communication : media history from Gutenberg to the digital age. 2nd edition. New York: Bloomsbury, 2016, ix, 470. ISBN 9781628924787. info
  • CHAPMAN, Jane. Comparative media history : an introduction : 1789 to the present. Malden, MA: Polity, 2005, xii, 302. ISBN 9780745632438. info
  • BÖSCH, Frank. Mediengeschichte : vom asiatischen Buchdruck zum Fernsehen. Frankfurt am Main: Campus Verlag, 2011, 268 s. ISBN 9783593393797. info
  • FAULSTICH, Werner. Mediengeschichte von 1700 bis ins 3. Jahrtausend : mit 27 Abbildungen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 192 s. ISBN 3525032216. info
  • WILKE, Jürgen. Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. 2. durchgesehene und ergänz. Köln: Böhlau Verlag, 2008, vii, 452. ISBN 9783825231668. info
  • KÖPPLOVÁ, Barbora a Ladislav KÖPPL. Dějiny světové žurnalistiky. 1, Celý svět je v novinách. Vyd. 1. Praha: Novinář, 1989, 332 s. : i. info
  • FELLOW, Anthony R. American media history. 3rd ed. Boston: Wadsworth Cengage Learning, 2013, xxii, 468. ISBN 9781111348120. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, analýza dobových mediálních produktů a archivních pramenů.
Metody hodnocení
Zkouška udělená na základě písemného testu a hodnocení seminárních prací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.