FSS:PSYb1100 Psych. výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSYb1100 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vendula Šamajová (přednášející)
Mgr. Veronika Šromová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 14. 9. 14:00–15:40 P52, St 12. 10. 14:00–15:40 P52, St 26. 10. 14:00–15:40 P52, St 9. 11. 14:00–15:40 P52, St 23. 11. 14:00–15:40 P52, St 7. 12. 14:00–15:40 P52
- Předpoklady
- ! PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání && ( PSY103 Vývojová psychologie I || PSYb1030 Vývojová psychologie I )
Předmět Psychologie výchovy a vzdělávání předpokládá zejména dobrou znalost vývojové psychologie. Znalosti z vývojové psychologie jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby se studenti v této problematice adekvátně orientovali, případně si potřebné znalosti před samotným kurzem zopakovali. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 2/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 2/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz představuje úvod do základních teoreticko-metodologických otázek spojených s výchovou a vzděláváním z pohledu pedagogické a školní psychologie. Studenti v průběhu kurzu získají orientaci v nejdůležitějších pojmech, teoriích a principech týkajících se vzdělávacího procesu a seznámí se s možnostmi, jak je do tohoto procesu možné zasahovat z pozice psychologa. Kurz je koncipován široce tak, aby obsahově pokrýval všechny stupně vzdělávacího systému (předškolní vzdělávání, vzdělávání na základních a středních školách i terciární a celoživotní vzdělávání) a studenti si tak jeho absolvováním rozšířili a prohloubili předchozí znalosti vývojové psychologie a dokázali je aplikovat na relevantní problémy školního vyučování i mimoškolních aktivit. Tematicky se kurz zabývá sociálními, kognitivními i neuropsychologickými aspekty učení, osobnostními a motivačními charakteristikami žáků i učitelů, sociálním klimatem a celkovým prostředím školy a třídy a doplňkově také představením vybraných alternativních vzdělávacích systémů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
Orientovat se v základních pojmech a teoriích pedagogické a školní psychologie a chápat vztah těchto oborů k dalším psychologickým disciplínám;
Rozumět vývoji pedagogické a školní psychologie jako disciplíny, mít přehled o aktuálních trendech a tématech, kterým je v rámci oboru věnována zvýšená pozornost;
Aplikovat znalosti psychického vývoje na problémy související s výchovou a vzděláváním;
Chápat základní aspekty motivace žáků k učení a vzdělávání a rozumět možným faktorům, které tuto motivaci narušují;
Vnímat vyučování jako kontinuální, dlouhodobý proces a rozumět tomu, jak osobnostní charakteristiky a výukový styl učitele ovlivňují jeho výsledky;
Rozumět sociální povaze školy a školní třídy a chápat, jakým způsobem ovlivňují tyto faktory proces učení a osobnostní vývoj žáků;
Mít základní přehled o nejrozšířenějších alternativních vzdělávacích systémech, popsat jejich výhody a nevýhody z pohledu psychologie, srovnat jejich metody a postupy s tradičními metodami a postupy hlavního proudu;
Samostatně si doplňovat a rozšiřovat informace o procesech, jevech a konceptech, které svou specifičností přesahují základní přehled v oblasti pedagogické a školní psychologie - Osnova
- V rámci kurzu budou přednášeny tyto výukové bloky:
- O. Straka: Základní teorie učení.
- D. Macek: Školní třída jako součást třídy.
- V. Šamajová: Zásady efektivního vedení třídy.
- V. Šamajová: Dyskalkulie.
- D. Seryjová Juhová: Alternativní vzdělávací systémy.
- D. Seryjová Juhová: Vztahy mezi učiteli a žáky z pohledu teorie vazby.
- Pozn. Podrobný harmonogram s přesnými daty a s charakteristikou jednotlivých výukových bloků je uveden v interaktivní osnově kurzu.
- Literatura
- povinná literatura
- Rozsah povinné literatury k nastudování sdělí jednotliví vyučující vždy na závěr svého výukového bloku.
- doporučená literatura
- Ming-tak, H., & Wai-shing, L. (2008). Classroom Management : Creating a Positive Learning Environment. Hong Kong : Hong Kong University Press. Marzano, R. J., Marzano, J. S. & Pickering, D. (2009). Classroom management that works: research-based strategi
- Larson, J. E. (2009). Educational psychology. Publikace dostupná v e-zdrojích MUNI
- Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychologist, 36(2), 103-112.
- Luciarello, J. & Naff, D. (2013). How Do I Get My Students Over Their Alternative Conceptions (Misconceptions) for Learning?. Dostupné online na stránkách Americké psychologické asociace: https://www.apa.org/education/k12/misconceptions
- Jackson, C., Henderson, M., Frank, J. W., & Haw, S. J. (2012). An overview of prevention of multiple risk behaviour in adolescence and young adulthood. Journal of Public Health (Oxf).
- Seifert, K. Educational Psychology. Dostupné online: http://cnx.org/content/col11302/1.2/
- LACINOVÁ, Lenka, Petr MACEK, Tomotaka UMEMURA, Dana SERYJOVÁ JUHOVÁ, Eliška HORSKÁ, Lenka PIVODOVÁ, Jakub KRAUS a Petra DAŇSOVÁ. Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 115 s. ISBN 978-80-210-9161-0. Munispace info
- DELANEY, Marie. Attachment for teachers : the essential guide for trainee teachers and NQTs : building confidence and skils for working with the challenging effects of attachment difficulties on behaviour and learning. First published. [London?]: Worth Publishing, 2017, x, 182. ISBN 9781903269374. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015, 232 stran. ISBN 9788026209010. info
- Handbook of classroom management. Edited by Edmund T. Emmer - Edward James Sabornie. Second edition. New York: Routledge, 2015, x, 605. ISBN 9780415660334. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet : co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 174 stran. ISBN 9788026204961. info
- MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Translated by Pavel Dufek. Vydání 1. Praha: Triton, 2011, 117 stran. ISBN 9788073874780. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- MARZANO, Robert J., Jana S. MARZANO a Debra PICKERING. Classroom management that works : research-based strategies for every teacher. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 2003, iii, 143. ISBN 0871207931. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí, řešení modelových situací a samostudia literatury.
- Metody hodnocení
- a) Semestrální úkol - pro podrobný popis semestrálního úkolu viz interaktivní osnova kurzu.
b) Závěrečný písemný zkouškový test. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2022/PSYb1100