PSYn4600 Praktikum školní psychologie

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. David Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Rudolfová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (přednášející)
Garance
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 12. 9. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 26. 9. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 10. 10. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 24. 10. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 7. 11. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 21. 11. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23, Po 5. 12. 8:00–9:40 U33, 10:00–11:40 U23
Předpoklady
! PSY460 Praxe ve školní psychologii
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími aspekty práce školního psychologa se zaměřením na prohloubení praktických dovedností za pomoci kazuistik a modelových situací z praxe. Student by na základě absolvování kurzu měl mít k dispozici paletu konkrétních technik a postupů pro práci školního psychologa s různými klienty – s dítětem, s malou skupinou dětí, se školní třídou - při různých zakázkách.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni a) popsat specifické techniky a metody používané školním psychologem v praxi při různých zakázkách s různými klienty včetně jejich výhod a možných rizik; b) analyzovat problémy v oblasti školní praxe a zvolit vhodnou diagnostickou a intervenční techniku při práci s jednotlivcem, třídou i malou skupinou dětí; c) vytvořit plán práce školního psychologa; d) zvažovat etické aspekty práce školního psychologa s jednotlivými klienty.
Osnova
  • 1) Práce školního psychologa s jednotlivcem (příklady možných zakázek, použití různých technik a jejich benefity a rizika, práce s pískovištěm, terapeutickými kartami apod.) 2) Speciálně-pedagogické aspekty práce školního psychologa (náprava specifických poruch učení, doporučení v případě školní nezralosti v různých oblastech apod.). 3) Práce s malou skupinou dětí (seberozvojové skupiny na škole). 4) Práce se třídou na prvním stupni (příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách, diagnostika třídních kolektivů – příklady metod, administrace a vyhodnocování metod, problémy při administraci, práce s výsledky diagnostiky apod.). 5) Práce se třídou na druhém stupni (příklady konkrétních technik a programů se třídou při různých zakázkách, diagnostika třídních kolektivů – příklady metod, administrace a vyhodnocování metod, problémy při administraci, práce s výsledky diagnostiky apod.). 6) Různé (další časté zakázky školního psychologa, práce s učiteli, spolupráce s dalšími odborníky apod.).
Výukové metody
Přednášky, Semináře, Přípravy na semináře
Metody hodnocení
Zápočet: vypracování příprav na semináře. Zakončení kurzu: ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.