ZURb1211 Specializovaná žurnalistika

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Miloš Šenkýř (cvičící)
Garance
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 18:00–19:40 PC54
Předpoklady
ZURb1106 Zpravodajství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat studentům základní teoretické a praktické informace o specializované žurnalistice, seznámit je s rozdíly mezi jednotlivými specializacemi v rovině práce s tématy, se zdroji i při zpracování témat. Předmět je vedený za aktivní účasti odborníků z praxe, kteří do výuky přinášejí zkušenosti ze své každodenní práce. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Studenti se po úspěšném absolvování předmětu orientují v současném specializovaném zpravodajství, dokážou definovat rozdíly mezi základními žurnalistickými specializacemi a mají přehled o produktech těchto specializací v současných médiích. Absolventi předmětu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při získávání a výběru specializovaných témat a tvorbě základních zpravodajských žurnalistických materiálů vybraných specializací.
Osnova
  • Osnova přednášek: 1. Žurnalistika a její druhy. Seriózní a bulvární žurnalistika – stírání hranic. 2. Základní žurnalistické specializace podle tematických oblastí (politika, zahraničí, ekonomika, kultura, sport). 3. Politická žurnalistika. 4. Zahraniční žurnalistika. 5. Ekonomická žurnalistika. 6. Kulturní žurnalistika. 7. Sportovní žurnalistika. 8. „Vědecká“ žurnalistika aneb jak psát o vědě. 9. Policejní a soudní zpravodajství. 10. „Vojenské“ zpravodajství, zpravodajství o vojenské problematice v míru i za války. 11. Žurnalistika z oblasti zdravotnictví a sociální problematika, zpravodajství ze školství. 12. Oblast ochrany přírody, ekologie. 13. Cestopisná žurnalistika. 14. Hobby žurnalistika. 15. Konstruktivní žurnalistika. 16. Žurnalistika řešící společenské otázky. Aktivistická žurnalistika. 17. Korporátní žurnalistika. 18. Gonzo žurnalistika, slow žurnalistika. Osnova seminářů: 1. Rozprava s novinářem, který se věnuje politickému zpravodajství. 2. Rozprava se zahraničním nebo válečným zpravodajem. 3. Rozprava s novinářem, který se věnuje ekonomice. 4. Rozprava s novinářem, který se věnuje kultuře. 5. Rozprava se sportovním novinářem. 6. Exkurze na soudní jednání nebo policejní tiskovou konferenci. Vyhodnocení.
Literatura
    povinná literatura
  • Co je bulvár, co je bulvarizace. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2016, 142 stran. ISBN 9788024632292. URL info
  • Specialist journalism. Edited by Barry Turner - Richard Orange. New York: Routledge, 2013, xii, 216. ISBN 9780415582858. info
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
  • ROUSH, Chris. Show me the money : writing business and economics stories for mass communication. 2nd ed. New York: Routledge/Taylor, 2011, xii, 392. ISBN 9780203848241. info
    doporučená literatura
  • • HART, Jack. Storycraft: The Complete Guide to Writing Narrative Nonfiction. Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing. Chicago: University of Chicago Press, 2012. ISBN: 978-0-226-31816-5.
  • LLOYD, John a Laura TOOGOOD. Journalism and PR : new media and public relations in the digital age. London: I.B. Tauris, 2015, xi, 138. ISBN 9781784530624. info
Výukové metody
Přednášky a semináře, exkurze, účast na tiskových konferencích, rozprava s experty, studium předepsané literatury. Simulovaná výuka pod spolu-vedením mentorů z praxe. Vytváření mediálního produktu. Projektově orientovaná výuka. Rozvíjení týmové spolupráce.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem, rozpravou o problematice předmětu. Podmínkou k absolvování kolokvia je zpracování seminární práce v alespoň dostatečné kvalitě a její odevzdání v zadaném termínu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.