PERn4208 Evaluační výzkum

Fakulta sociálních studií
podzim 2023

Předmět se v období podzim 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Suchanec, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům podstatu a význam aplikovaného společenskovědního výzkumu, který slouží k vyhodnocování různých stránek programů zejména v oblasti sociální politiky a personálního rozvoje v organizacích. Studenti si na konci kurzu osvojí poznatky a kompetence v rámci následujících tří tematických rovin výkladu. První rovina se zabývá definicí charakteristických rysů evaluačního výzkumu. Druhá rovina se zabývá volbou vhodného postupu evaluace na základě posouzení vhodných hledisek hodnocení, charakteristik programu a kontextu situace. Třetí rovina seznamuje s vybranými evaluačními procedurami. Studenti budou seznámeni s praktickou stránkou aplikace hodnocení v evaluačním výzkumu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu by studenti měli: • rozumět podstatě evaluace • umět formulovat rozhodnutí o vhodném přístupu a metodologii pro hodnocení. • umět aplikovat vybrané základní přístupy k evaluaci
Osnova
  • Obsah kurzu:
  • Úvod do předmětu
  • Základy teorie hodnocení
  • Teoreticky vedená evaluace, „logický model“ programu a „programová teorie“
  • Evaluační procedury ve fázi definice problému a plánování budoucí intervence – posouzení potřebnosti programu
  • Procesní evaluace, teoretická východiska
  • Procesní evaluace – evaluační procedury využívané během procesu realizace programu
  • Monitorování: základní význam a využití pro evaluační výzkum
  • Evaluace dopadu – kvantitativní výzkumná strategie
  • Evaluace dopadu – smíšená strategie
  • Seminář I.
  • Seminář II.
  • Seminář III.
Literatura
    povinná literatura
  • ROSSI, Peter H. a Mark W. LIPSEY. Evaluation : a systematic approach. Edited by Howard E. Freeman. 7th ed. Thousand Oaks: Sage, 2004, x, 470. ISBN 0761908943. info
  • CHEN, Huey-tsyh. Theory-driven evaluations. Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1990, 326 p. ISBN 0803958994. info
  • CHEN, Huey T. Practical program evaluation : theory-driven evaluation and the integrated evaluation perspective. Second edition. Los Angeles: Sage, 2015, xix, 443. ISBN 9781412992305. info
  • CRONBACH, Lee J. a Karen SHAPIRO. Designing evaluations of educational and social programs. First edition. San Francisco: Jossey-Bass publishers, 1982, xxiv, 374. ISBN 0875895255. info
  • WORTHEN, Blaine R., James R. SANDERS a Jody L. FITZPATRICK. Program evaluation : alternative approaches and practical guidelines. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2004, xv, 555. ISBN 0321077067. info
  • PATTON, Michael Quinn. Utilization-focused evaluation. 4th ed. Los Angeles etc.: Sage, 2008, xx, 667. ISBN 9781412958615. info
  • PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice. Fourth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2015, xxi, 806. ISBN 9781412972123. info
  • SAUNDERS, Ruth P. Implementation monitoring & process evaluation. Los Angeles: Sage, 2016, xx, 323. ISBN 9781483308098. info
  • Wholey J.S. Improving Performance and Accountability. In. Donaldson S., Scriven M. Evaluating Social Programs and Problems
  • HORA, Ondřej, Miroslav SUCHANEC a Martin ŽIŽLAVSKÝ. Evaluační výzkum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 112 s. ISBN 978-80-210-6886-5. info
  • Ragin, C. C. 1987. The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies. University of California Press.
    doporučená literatura
  • • Rubin, A. 2008. Critically Appraising Qualitative Studies. In: Practicioners Guide to Using Research for Evidence Based Practice. Hoboken: Wiley and sons. 204-218.
  • Hatry, H. 1999, What types of information should be tracked? In: Hatry, H. 1999. Performance Measurement: Getting Result. Washington, DC: Urban Institute Press.
  • Rihoux, B. a Ragin, C. Configurational comparative methods: qualitative comparative analysis (QCA) and related techniques. Thousand Oaks: Sage, c2009. Applied social research methods series. ISBN 978-1-4129-4235-5.
  • Suchanec, M. Využití Booleho přístupu v komparativní analýze: příklad srovnání 27 zemí EU z hlediska zaměstnanosti žen. Fórum sociální politiky, Praha: VÚPSV v.v.i., 2011, roč. 5, č. 4, s. 17-19. ISSN 1802-5854
  • GRINNELL, Richard M., Peter GABOR a Yvonne A. UNRAU. Program evaluation for social workers : foundations of evidence-based programs. 8th edition. New York: Oxford university press, 2019, xi, 451. ISBN 9780190916510. info
Výukové metody
Přímá výuka, individuální a skupinové úkoly, domácí úkoly, formativní zpětná vazba na seminářích, prezentace projektu.
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, tři seminární cvičení a zpětná vazba obsahující hodnocení k těmto cvičením.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2023/PERn4208