FSS:ENSb1314 Odolnost v době enviro krize - Informace o předmětu
ENSb1314 Odolnost v době environmentální krize – intenzivní kurz
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Václav Wortner, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 15. 11. 11:00–20:00 U35, So 16. 11. 9:00–19:00 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu lze rozdělit do tří rovin: 1. Seznámit studenty s principy práce v tzv. tématicky zaměřené rozvojové skupině a částečně též s principy podpůrné skupinové dynamiky. 2. Posílit odolnost účastníků kurzu vůči psychickým dopadům environmentální krize prostřednictvím - mapování emocionální reakce na environmentální krizi a práce s ní, sdílením copingových strategií, pochopením vlastních obran a práce s nimi ad. 3. Seznámit účastníky s principy práce v gestalt terapeutickém přístupu a jeho možnou aplikací na problematiku environmentálního truchlení a dalších reakcí na krizi životního prostředí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět svým emocím a identifikovat jejich propojení s tělesnými znaky;
- rozumět své síti základních vztahů, tomu, co mu jednotlivé prvky vztahové sítě dávají a zprostředkovávají, umět zformulovat přání k jednotlivým členům své základní sítě vztahů;
- umět mapovat svá jednotlivá "já", uvědomovat si, která z jeho já jsou s ním samým v souladu a která potřebují další integrující práci, bude si uvědomovat dialog jednotlivých částí "já" a bude schopen hledat skutečné potřeby neintegrovaných "já";
- rozumět rozdílu skupinové dynamiky v módu zážitková pedagogika x tématická skupina a práce s tématy, dynamická skupina 1 úrovně a dynamická skupina 2 úrovně a kromě poslední jmenované ji i zažije;
- chápat kontaktní cyklus a jeho jednotlivé etapy včetně "brzd", které v nich mohou být obsaženy;
- rozumět vývoji environmentáního žalu a jeho jednotlivých částí; - Osnova
- 1. Seznámení skupiny, pravidla skupiny, první práce v menších skupinkách, základní informace o průběhu kurzu.
- 2. Emoce a jejich svět. I. Struktura emocí. Základní emoce. Mapování základních emocí a jejich poselství. Jak "upouštíme" emoce a jak velký máme ventil k upouštění jednotlivých emocí. Parazitní emoce.
- 3. Emoce a jejich svět. I. Environmentální krize a můj emocionální svět.
- 4. Blízké vztahy a jejich mapování ve dvojicích. 5 dimenzí blízkých vztahů. Jaké chci a jaké mám blízké vztahy. Co získávám ze sítě svých blízkých vztahů.
- 5. Já a mé já I. Práce se svými já. Co znamená integrace a dva typy integrování. Práce ve dvojicích.
- 6. Já a mé já II. Jaké "já" mají spojení s environmentální krizí nebo s mým vztahem k přírodě? Kde mají spojence?
- 7. Kontaktní cyklus a mé "zarážky" v něm. V čem spočívá kontatní cyklus. Proč se v něm zarážíme a jak? Co je splanost kontaktního cyklu?
- 8. První tématická skupina - jak pracuji s environmentálním vztekem, smutkem, vyhořením?
- 9. Druhá tématická skupina - co je to dialogický princip v komunikaci a jak s ním pracuji já.
- 10. Ochutnávka dynamické skupiny a dění v ní. I.
- 11. Metapozice a její role ve skupinovém dění. Co je to metapozice. Metapozice jako dobrý sluha s zlý pán.
- 12. Ochutnávka dynamické skupiny a dění v ní II.
- 13. Uzavírání skupiny. Rozloučení. Hledání smyslu toho, co se dělo.
- Výukové metody
- prvnky zážitkové pedagogiky, práce s emocemi, mapování vztahových vzorců a vztahových struktur, práce v malých skupinách, dynamika tématické skupiny, techniky gestalt, experiment gestalt, dynamická skupinová práce první úrovně
- Metody hodnocení
- stačí plná docházka na kurz
- Informace učitele
- vše se dozvíte na první hodině
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/ENSb1314