PrF:DSPVP05 Společenskovědní přístupy - Informace o předmětu
DSPVP05 Společenskovědní přístupy k právu
Právnická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lukáš Hamřík, Ph.D. (cvičící)
prof. JUDr. David Kosař, Ph.D., LL.M., J. S. D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Katarína Šipulová, Ph.D., MSt (cvičící) - Garance
- prof. JUDr. David Kosař, Ph.D., LL.M., J. S. D.
Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pro otázky soudnictví – Právnická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit se s uplatněním společenskovědních metod při psaní odborné práce v oblasti práva. Zabývá se mj. otázkami, jaké otázky si klade právní věda? Jak na ně odpovědět? Jak provádět v právu empirický výzkum? Kurs sleduje dvojí cíl: jednak rozšířit znalosti studentů o různých přístupech ke zkoumání práva, a zároveň poskytnout studentům důležitou přípravu pro vypracování kvalitních dizertačních prací a zároveň platformu pro jejich prezentaci. Seznamuje studenty s principy právního výzkumu, argumentace, obecnými pravidly vědeckého poznání, které budou moci uplatnit jak v dizertačních pracích, tak v dalším akademickém působení. Kurs se snaží naznačit cesty, jak efektivně kombinovat „klasické“ doktrinální a normativní přístupy k právu a empirický výzkum. Představuje studentům pokročilé designy výzkumu (např. případová studie, komparace) a nejčastěji využívané kvalitativní a kvantitativní metody (experiment, strukturovaný rozhovor, hloubkový rozhovor, obsahová analýza, dotazník, experiment, apod.) Studenti si v jeho průběhu osvojí znalosti, jak sestavit design vědecké práce, nastavit výzkumné otázky, případně hypotézy, jak postupovat při jejich ověřování, jak zpracovávat data a jak rozpoznat vhodnost metod. Ve druhé části kurzu studenti mají možnost uplatnit tyto poznatky na vlastních dizertačních projektech. Každý student má přiděleného svého mentora, s nímž konzultuje vypracovaný dizertační projekt, který následně v průběhu kurzu prezentuje na diskusním semináři. Posléze pak proběhnou individuální konzultace či focus groups.
- Výstupy z učení
- Kurz doktorským studentům přináší
- schopnost formulovat výzkumnou otázku, hypotézu, a následně je zodpovědět/ověřit,
- schopnost navrhnout vhodný výzkumný design,
- schopnost odlišit jednotlivé metody výzkumu,
- znalost způsobů zpracování kvalitativních i kvantitativních dat,
- dovednost prezentovat výzkumný záměr a metodologii a reagovat na zpětnou vazbu,
- otevřenost k oborům spřízněných s právem. - Osnova
- Předpokládá se, že kurz bude sestávat ze dvou bloků: interaktivních přednášek, a následně diskusí na disertačními projekty jednotlivých doktorandů. V přednáškové části budou dotčena mj. následující témata: výzkum v právu: pluralita přístupů ke zkoumání práva; empirický právní výzkum - kvantitativní metody; empirický právní výzkum - vedení rozhovorů a jejich interpretace; interdisciplinarita v právu - kombinování doktrinálního přístupu s kvalitativními a kvantitativními metodami; srovnání v právu - jak vybrat případy do případové studie. Na přednášky budou navazovat interaktivní semináře, kde budou doktorandi prezentovat své disertační projekty, které budou následně diskutovány a podrobeny kritice.
- Literatura
- zvláštní číslo Jurisprudence na téma "Výzkum v právu" (6/2016)
- A von Bogdandy, 'National Legal Scholarship in the European Legal Area —A Manifesto' (2012) 10 International Journal of Constitutional Law 626
- FEARON, J. – LAITIN, D. Integrating Qualitative and Quantitative Methods. In: Box-Steffensmeier, J. – Brady, H. – Collier, D. (eds.). The Oxford Handbook of Political Methodology. Oxford 2008
- HIRSCHL, R. The Question of Case Selection in Comparative Constitutional Law. American Journal of Comparative Law, 2005
- erspektiven der Rechtswissenschaft in Deutschland. Situation, Analysen, Empfehlungen, Hamburg, 2012 (resp. Prospects of Legal Scholarship in Germany: Current Situation, Analyses, Recommendations, Hamburg, 2012 a navazující diskusi na http://verfassungsb
- Chris McCrudden, ‘Legal Research and the Social Sciences’ (2006) 122 Law Quarterly Review 632
- GEORGE, A. – BENNET, A. Case studies and theory development in the social sciences. Cambridge 2005
- KING, G. – KEOHANE, R. – VERBA, S. Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton 1994
- SMITS, J. The Mind and Method of the Legal Academic. Cheltenham 2012
- ZBÍRAL, R. Které české zákony jsou nejdůležitější? Hledání objektivních metod výběru. Správní právo, 2015, č. 4-5, str. 248-270 (Legislativní příloha)
- Bartošek, Jan, a Jan Broulík. 2015. Ekonomický přístup k právu. C. H. Beck
- GOERTZ, G. – MAHONEY, J. A Tale of Two Cultures: Qualitative and Quantitative Research in the Social Sciences. Princeton, NJ, 2012
- AALBERTS T. E. The Politics of International Law and the Perils and Promises of Interdisciplinarity. Leiden Journal of International Law, sv. 26, č. 3, 2013, pp. 503–508
- Výukové metody
- přednášky, semináře, kulaté stoly, případové studie, reaction papers. hostující přednášející
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uděleno na základě splnění následujících podmínek: 1) aktivní účast na přednáškách a seminářích, 2) prezentace disertačního projektu, a 3) zapracování připomínek mentora a dalších kolegů k disertačnímu projektu a zaslání jeho revidované verze.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/jaro2025/DSPVP05