BTPO0222c Ošetřovatelská péče v pediatrii II- cvičení

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Předpoklady
BOPP011c Zdrav. první pomoc && BTMI0111s Mikrobiologie - s. && BTEP0111p Epidemiologie - př. && BTPO0121c Oš. péče v pediatrii - cv.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický, výuka probíhá v odborné učebně. Předmět navazuje na Ošetřovatelskou péči v pediatrii I - cvičení, vyučován v předchozím semestru. Cílem předmětu je získání přehledu o vývoji řeči u dětí a specifických poruchách řeči, učení a chování. Dále získání přehledu o zdravotních postiženích u dětí, a to tělesných, mentálních (včetně poruch autistického spektra a Downova syndromu) a smyslových. Získání znalosti infekčních chorob u dětí. Dále získání povědomí o inkluzi a problematice šikany u dětí a získání komunikačních dovedností nezbytných pro ortoptickou praxi.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
Charakterizovat vývoj řeči u dítěte.
Definovat specifické poruchy řeči, učení a chování včetně jejich projevů a terapeutických přístupů.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s poruchou řeči, učení nebo chování.
Definovat tělesná postižení u dětí, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat mentální postižení u dětí, včetně Downova syndromu a poruch autistického spektra, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Vyjmenovat zásady komunikace a specifického přístupu k dítěti s Downovým syndromem a poruchou autistického spektra.
Definovat smyslová postižení u dětí, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat infekční choroby typické pro dětský věk, porozumět jejich příčinám, příznakům a znát základní terapeutické postupy.
Definovat pojmy inkluze a šikana.
Aplikovat komunikační dovednosti nezbytné pro ortoptickou praxi.
Osnova
  • Vývoj řeči.
  • Specifické poruchy řeči, učení a chování.
  • Tělesná postižení u dětí.
  • Mentální postižení u dětí.
  • Downův syndrom.
  • Poruchy autistického spektra.
  • Smyslová postižení u dětí.
  • Infekční choroby u dětí.
  • Inkluze.
  • Šikana v dětském věku.
  • Komunikace s dítětem v ortoptické praxi.
  • Exkurze u poskytovatele zdravotních služeb (pediatrie).
Literatura
    doporučená literatura
  • KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
  • SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248 s. ISBN 9788024716138. info
  • BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče a vychovatele. 8. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra PaedDr. - nakladatelství D + H, 2014, 87 stran. ISBN 9788087295168. info
  • THOMPSON, Alison M. Mé dítě má ADHD : jak s ním přežít. Translated by Monika Kittová. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 127 stran. ISBN 9788026213161. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
Výukové metody
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
cvičení
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze
Metody hodnocení
zápočet
aktivní participace na výuce a procvičování modelových situací
účast na exkurzích
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.