LF:MNZA071p Zákl. andragogiky - př. - Informace o předmětu
MNZA071p Základy andragogiky - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 15. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Ing. Veronika Išová (pomocník)
MVDr. Halina Matějová (pomocník)
Ing. Kateřina Novohradská (pomocník) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav veřejného zdraví – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 24. 9. 17:00–20:20 C15/308, Út 8. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 22. 10. 17:00–20:20 C15/308, Út 5. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 19. 11. 17:00–20:20 C15/308, Út 3. 12. 17:00–20:20 C15/308, Út 17. 12. 17:00–20:20 C15/308
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční specialista (program LF, N-SZ)
- Výživa dospělých a dětí (program LF, N-VDD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je výchova a vzdělávání dospělých (VVD) jako významný fenomén současné doby. Zahrnuje oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovu, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří, sociální situace seniorů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen vést méně zkušené pracovníky svého oboru a účastníky studia specializačního vzdělávání oboru v roli školitele, dodržovat zásady ve vzdělávání dospělých, respektovat význam, zvláštnosti, cíle a role školitele, dále vytvořit distanční text pro rekvalifikační kurz, vzdělávací program, volnočasovou aktivitu pro konkrétní věkovou skupinu, návrh do programu celoživotního vzdělávání, vzdělávání v podnicích a organizacích, vzdělávání seniorů (univerzity třetího věku), osvětová školení, korespondenční kurz, řešení lokální, regionální problematiky.
- Osnova
- 1.Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice 2.Celoživotní vzdělávání a celoživotní učení 3.Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě 4.Didaktická teorie vyučování dospělých 5.Didaktické metody 7.Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého 8.Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých 9.Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase 10.Rekvalifikace, distanční studium, atd. 11.Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, univerzity III. věku 12.Srovnávací andragogika, vzdělávání dospělých ve vybraných zemích 13.Nabídka vzdělávacích programů určených dospělým (vězeňství, sociální práce, atd.) 14.Úvod do profesního vzdělávání
- Literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých : vybrané kapitoly. Vydání první. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, 169 stran. ISBN 9788073086947. info
- HONS, Zdeněk. Výchova a vzdělávání dospělých, aktivní stáří, andragogika. In Univerzita 3. věku a volného času. 2015. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014, 176 stran. ISBN 9788024748245. URL info
- VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých : andragogika na prahu 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2011, 208 s. ISBN 9788074520129. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
- AMBROŽOVÁ, Monika. Klíčové role v distančním vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 76 s. ISBN 8024412233. info
- ŠINDLEROVÁ, Irena. Základy distančního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 67 s. ISBN 8024412241. info
- PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- Výukové metody
- Studium literatury, studium odborných textů – článků, zpracování recenze. Vytvoření workshopu, přednášky, cvičení pro cílovou skupinu dospělých nebo seniorů. Studentky si zvolí téma z profese nutriční specialistka, toto téma zpracují a tvůrčím způsobem zrealizují v seminární části výuky.
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/med/podzim2024/MNZA071p/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MNZA071p