LF:BFFI0222c Biofyzika, Informatika II - Informace o předmětu
BFFI0222c Biofyzika, Informatika II
Lékařská fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/4/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Aleš Bourek, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Věra Maryšková (cvičící)
doc. RNDr. Jiřina Škorpíková, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniel Vlk, CSc. (cvičící)
Mgr. Leona Dunklerová (pomocník)
Marta Vágnerová (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Vojtěch Mornstein, CSc.
Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Biofyzikální ústav – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta - Rozvrh
- St 13:00–16:20 F01B1/409, Pá 10:40–14:00 F01B1/409
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- BFFI0121p Biofyzika, Informatika I
Předpokladem pro informatickou část semináře je zvládnutí základních návyků v oblasti obecného zpracovávání dat, informací a znalostí a práce s informačními a komunikačními technologiemi. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (angl.) (program LF, B-SZ)
- Fyzioterapie (program LF, B-SZ) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět a vysvětlit biofyzikální principy a zákony; ovládat základní biofyzikální přístroje; hodnotit výsledky získané základními biofyzikálními metodami z hlediska vědeckého, účinného, bezpečného a účelného přístupu k jejich využívání;porozumět principům složitějších terapeutických a diagnostických lékařských přístrojů; rozlišovat možnosti využití biofyzikálních technik a lékařských přístrojů v praxi;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen se zaměřením na oblast zdravotnictví také prokázat: 1. Schopnosti a nejběžnější postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi. 2. Zdokonalení v oblasti kritického uvažování v medicíně založené na důkazech. 3. Pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky (pacienty a jejich rodinami). 4. Porozumění v základních oblastech (možnostmi, omezeními a riziky) využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí. Kurz Není zaměřen na nácvik činností s konkrétními hardwarovými či softwarovými prostředky. Nejedná se o kurz, který by byl zaměřen převážně na výpočetní gramotnost (práci s PC a programy). - Osnova
- Praktická cvičení.
- (Praktická výuka je členěna na výuku v laboratořích, semináře a demonstrace)
- 1. Úvod. Organizace a bezpečnost práce v praktických cvičeních. Základy fyzikálních měření. Úvod do praktického bloku. Principy elektrických přístrojů a jejich používání.
- 2. Informace (Přehled a vývoj).Lékařská informatika (náplň, pojmy). Informační technologie (hardware, software, OS, LAN, WAN)
- 3. Informační zdroje (data mining - data warehousing) Informační systémy (NIS, expertní systémy, AI, CME)
- 4. Měření viskozity kapalin. Měření povrchového napětí kapalin.
- 5. Absorpční křivka eosinu. Stanovení koncentrace hemoglobinu. Refraktometrické stanovení koncentrace NaCl. Polarimetrie. Měření optické mohutnosti čoček.
- 6. Audiometrie. Měření krevního tlaku. Ergometr. Stanovení vizu.
- 7. Měření povrchové kožní teploty termistorem. Měření teploty termočlánkem. Měření parametrů prostředí (hluk).
- 8. Hemolýza suspenze erytrocytů terapeutickým ultrazvukem. Měření absorbce ionizujícího záření.
- 9. Měření napětí a frekvence el. signálů osciloskopem. Měření kožního odporu. Analýza akustických prvků lidského hlasu. Měření impedance tkáně.
- 10. Elektromagnetické vlnění a jeho vnímání. Refrigerace. Katatermometr. Měření osvětlení, Luxmetr.
- 11. Kontaktní a bezkontaktní termografie. Termokamera, termovize. Současné fyzikální metody v rehabilitační praxi.
- 12. Vyšetřovací metody. Elektrodiagnostické metody. Individuální měření EKG. Elektrické dráždění. Účinky stejnosměrných a střídavých proudů. Vyšetření oka.
- 13. Zobrazovací metody. Ultrazvuk a „Dopplerovské“ metody měření rychlosti. RTG, Tomografie. NMR.
- 14. Zápočtový test.
- V rámci části "zdravotní informatika" je předmět zaměřen na seznámení: 1. s postupy a návyky v zacházení s daty, informacemi, znalostmi. 2. zdokonalení se v oblasti kritického uvažování 3. pochopení logiky zdravotnického prostředí, komunikace s profesionály i laiky (pacienty a jejich rodinami) 4. seznámení se se základními oblastmi (možnostmi, omezeními a riziky) využití informačních a komunikačních technologií ve zdravotnickém prostředí Semináře nejsou zaměřen na nácvik činností s konkrétními hardwarovými či softwarovými prostředky. Nejedná se o kurz, který by byl zaměřen převážně na výpočetní gramotnost (práci s PC a programy).
- Literatura
- doporučená literatura
- MORNSTEIN, Vojtěch, Ivo HRAZDIRA a Aleš BOUREK. Lékařská fyzika a informatika : (se zaměřením na zubní lékařství). [1. vydání]. Brno: Neptun, 2007, 352 stran. ISBN 9788086850023. info
- HRAZDIRA, Ivo a Vojtěch MORNSTEIN. Lékařská biofyzika a přístrojová technika. 1. vyd. Brno: Neptun, 2001, viii, 381. ISBN 8090289614. info
- MORNSTEIN, Vojtěch, Lenka FORÝTKOVÁ, Pavel GREC, Jiří LECHNER, Věra MARYŠKOVÁ a Jiřina ŠKORPÍKOVÁ. Biofyzikální praktikum. editor Vojtěch Mornstein. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 150 s. ISBN 80-210-1416-4. info
- Výukové metody
- cvičení / seminář / řízená diskuse
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích je mandatorní. Seminář je zakončen verbálním ověřením (krátká mluvnická cvičení studentů demonstrující pochopení probírané látky) úrovně znalostí.
- Informace učitele
- http://www.med.muni.cz/~bourek/
Podmínkou k udělení zápočtu z praktických cvičení je absolvování všech praktických úloh, zpracované protokoly a znalosti o měřených úlohách dle požadavků uvedených ve skriptech pro praktická cvičení. Pro část zdravotní informatiky lze další užitečné online zdroje nalézt na: http://www.medicalstudent.com (odkazy "Informatics" a " Evidence Based Medicine (EBM)") - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2015/BFFI0222c