TXSM Odborný modul III

Lékařská fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0. 20 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Miroslava Beňovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Brzobohatá, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA
Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Gregorovičová
Dodavatelské pracoviště: Katedra laboratorních metod – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent/ka:  zná rozdělení a toxikologickou klasifikaci chemických látek,  prakticky zvládá metody izolace léčiv, toxických omamných a psychotropních látek,  je schopna provádět orientační záchytové testy,  zvládá spektrofotometrická stanovení látek (MetHb, COHb),  zná strategii systematické toxikologické analýzy, vyšetření neznámých nox, jejich detekce a identifikace,  zná způsoby cíleného potvrzení specifikované noxy,  ovládá stanovení hladin léčiv a OPL.  ovládá kvantitativní imunoanalytické metody,  zná metody stanovení etanolu,  ovládá analýzu těkavých látek a alkoholů  prakticky ovládá metody GC, LC, HPLC s příslušnou detekci
Osnova
  • test; obecná toxikologie; klasifikace jedů; terapie otrav; biologický materiál; analýza extraktivních látek; izolace nox; toxikologické vyš. metody; anylýza těkavých látek; vyhodnocení zkušebního testu společně; Imunochemické metody; komp-nekomp;homog-nehomog….; RIA,IRMA, EIA, MEIA,CMIA,LIA, ILMA,ELISA,FPIA….; instrumentální metody; biotransformace; projevy otrav; správná laboratorní práce; správná lab. práce; diagnostika otrav houbami; správná lab. práce; kapalinová chromatografie; analýza návykových látek; biologické exp. Testy;
Výukové metody
Výukové metody teoretické části specializačního vzdělávání jsou primárně zaměřeny na poskytnutí současných poznatků v oblasti řízení a provozu klinických laboratoří s praktickou aplikací klinických, analytických a instrumentálních technologií a postupů. Výstupem z učení je schopnost zdravotního laboranta-specialisty využít nabyté znalosti a vědomosti pro praktickou činnost v laboratorním provozu. Důležitým výstupem je rovněž osvojení si pozitivního a aktivního přístupu k provozním, organizačním a technologickým změnám, které jsou pro obor Toxikologie typické. Základní formou výuky je přednáška provázená ppt-prezentacemi a komentovanými videosekvencemi. http://portal.med.muni.cz/ K probíraným tématům je rovněž vedena řízená diskuse s popisem řešení na mateřských pracovištích. Účastníci mají přístup k e-learningovému kurzu „Likvorologie“, který je součástí stejnojmenného předmětu bakalářského studia oboru Zdravotní laborant na LF MU. V přípravě je podobný formát pro problematiku morfologického vyšetření moče.
Metody hodnocení
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti) účastníka specializačního vzdělávání. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. a) Průběžné hodnocení školitelem  školitel pro teoretickou výuku zapisuje do studijního průkazu ukončení každého modulu a získaný počet kreditů,  školitel odborné praxe potvrzuje splněné výkony stanovené vzdělávacím programem. b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:  absolvování teoretické a praktické výuky v četně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení a splnění výkonů stanovených vzdělávacím programem,  získání příslušného počtu kreditů. c) Vlastní atestační zkouška:  probíhá dle vyhlášky 189/2009 Sb., v platném znění. Průběžné hodnocení získaných teoretických znalostí je prováděno formou zkušebního testu vždy na začátku následujícího modulu specializačního vzdělávacího programu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.