LF:MIED021p Edukace v intenzivní péči-př - Informace o předmětu
MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška
Lékařská fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (přednášející)
Gabriela Rozínková (pomocník) - Garance
- PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 14. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 21. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 28. 2. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 7. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 14. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 21. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 28. 3. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 4. 4. 7:00–9:30 F01B1/309, Po 11. 4. 7:00–9:30 F01B1/309
- Předpoklady
- MIDI011p Didaktika interakce v int.-př && MIDI011s Didaktika interakce v int.-sem || MIDI011c Didaktika interakce v int.-sem
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Intenzivní péče (program LF, N-IP)
- Intenzivní péče (program LF, N-SZ)
- Cíle předmětu
- - identifikovat role edukátora; - identifikovat potřeby edukantů v edukačním procesu; - realizovat edukaci v rámci poskytované ošetřovatelské péče v intenzivní péči.
Předmět poskytne poznatky z oboru pedagogiky a andragogiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech z pedagogiky a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u klientů, rodiny a spolupracovníků.
Student bude aktivně zapojen do edukačního procesu a bude mít možnost procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací. Při výuce budou využívány mezioborové vztahy. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - používat zásady vzdělávání dospělých při své práci; - orientovat se v problematice edukace pacientů na pracovištích intenzivní péče; - identifikovat potřeby edukantů; - identifikovat bariéry v edukačním procesu; - respektovat specifické zvláštnosti edukantů s ohledem na diagnózu, fázi nemoci, věk, handicap apod.; - navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, příp. rodinných příslušníků a jiných osob; - připravovat edukační materiály.
- Osnova
- Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Osobnost edukátora. Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. Sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. Realizace a hodnocení edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. Dokumentace v edukačním procesu. Edukační materiály. Zdravotní gramotnost, adherence.
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění : edukace, motivace a opora pacienta. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017, 191 stran. ISBN 9788027104611. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 232 stran. ISBN 9788024754468. URL info
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010, 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- doporučená literatura
- SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012, 63 stran. ISBN 9788072628452. info
- KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 246 s. ISBN 9788073676841. info
- neurčeno
- MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5
- NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9
- TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 134 stran. ISBN 9788027100644. info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 9788024725802. URL info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
- DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 92 s. ISBN 8024408791. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuze, modelové situace
- Metody hodnocení
- Podmínky ukončení předmětu: • aktivní účast studentů ve výuce; • prezentace videa zaměřeného na edukaci z oblasti intenzivní medicíny včetně zpracování informačního materiálu • předmět je ukončen zkouškou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2022/MIED021p